Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
691795_0001.png
691795_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
Dato25. maj 2009Dok.id 837247J. nr. 004-u18-1012Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 24. april 2009 stillet mig følgende spørgsmål nr.808, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra PerClausen (EL).

Spørgsmål nr. 808:

"Ministeren bedes gøre rede for, hvilket beredskab der findes på jernbaneom-rådet med henblik på at klare ændringer i vandstande, oversvømmelser oglign., som vil være en følge af de igangværende klimaforandringer."

Svar:

Jeg har bedt Trafikstyrelsen, som er myndighed for beredskab på jernbaneom-rådet, bidrage til svaret. Trafikstyrelsen fører tilsyn med beredskabet i allejernbanevirksomheder og infrastrukturforvaltere fra 2009, jf. bekendtgørelse1312 af 16. december 2008.Trafikstyrelsen har indhentet oplysninger fra Banedanmark, Øresundsbro Kon-sortiet, Sund & Bælt (Øresundsbanen og Storebæltstunnellen), Metroselskabet,DSB, Regionstog og Nordjyske Jernbaner.Overordnet set består beredskabet på jernbaneområdet i dels at bygge hen-sigtsmæssigt i forhold til klimaprognoserne, dels at have procedurer for vars-ling af eventuelle problemer samt nødplaner. Derudover foregår der løbendetilpasninger af infrastrukturen efter gældende normer, der ofte revideres blandtandet med hensyn til klimaforandringerne.De fleste større infrastrukturanlæg i Danmark er bygget under hensyntagen tilklimaforandringerne. Det gælder både forbindelsen over Storebælt, Øresunds-bron og Metroen. Der følges løbende op på forudsætningerne i de risikoanaly-ser, der lå til grund for designet af anlæggene. Klimaforandringerne indgårdesuden i projekteringen af nyanlæg som Cityringen eller København-Ringsted.
Banedanmark forvalter det meste af den eksisterende jernbaneinfrastruktur.Banedanmark har en klimatilpasningsstrategi, som blandt andet går ud på atruste Banedanmarks anlæg mod klimaforandringer. Derudover har Banedan-mark en række faste procedurer for intensiveret kontrol af dæmninger og harligeledes indført en varslingsproces, så togdriften stoppes, hvis der er udsigt tilproblemer.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Lars Barfoed