Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
680838_0001.png
680838_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
Dato 5. maj 2009Dok.idJ. nr. 004-u18-1010Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har på vegne af Per Clausen (EL) i brev af d. 24. april 2009stillet mig følgende spørgsmål 807 (TRU alm.del), som jeg hermed skalbesvare.

Spørgsmål 807:

”Ministeren bedes redegøre for, hvorfor andelen af danske lastbiler, blandt delastbiler der krydser grænsen, på 6 år er faldet fra halvdelen til 1/5.”

Svar:

Det formodes, at de tal som der refereres til i spørgsmålet, er fra InternationalTransport Danmarks konjunktur indeks fra 1. april 2009.Ifølge International Transport Danmarks egen redegørelse har der været 2medvirkende årsager til reduktionen i antallet af danske lastbiler, der krydsergrænsen.Det anføres, at der først og fremmest er tale om en generel tilbagegang itransporterhvervet som skyldes den økonomiske afmatning, hvor branchenpeger på, at danske vognmænd er særligt konkurrenceudsatte. Alene i 2009 erantallet af lastbiler, der krydser den danske grænse, faldet med 16 pct. i forholdtil sidste år. Tallet er dermed det laveste siden 1. kvartal 2005.Dernæst angives det som en medvirkende årsag, at der er sket en stigning iantallet af danske vognmænd, som har etableret sig i udlandet.Alene i Tyskland steg antallet af dansk ejede virksomheder fra 52 i 2007 til 64 i2008.I forhold til andre lande oplyses det, at der i 2007 var registreret 63 dansketransportvirksomheder med 90 datterselskaber/filialer og ca. 2.900 lastbilermed udenlandsk registrerede lastbiler. I 2008 var dette tal steget til 74 dansketransportvirksomheder, med mindst 102 datter selskaber/filialer og i alt 3.598lastbiler fordelt på 17 lande.I 2008 var 28,7 pct. af de tyske lastbiler, der kører ind i Danmark, såledestilhørende datterselskaber ejet af danske vognmandsvirksomheder. Andelen af
østeuropæiske lastbiler med danske ejere der passerede landegrænsen var på16,4 pct.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Lars Barfoed