Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
18. maj 2009004-u18-1008
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 23. april 2009 stillet mig følgende spørgsmål 796(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Benny Engelbrecht (S).Spørgsmål nr. 796:
"Kan ministeren i forhold til Rigsrevisionens beretning om bilsyn i forhold tilkontrolbesøg med tilsynsresultatet C = ikke tilfredsstillende (væsentlig fejl vedkøretøj eller procedure) uddybende redegøre for, i hvor mange af disse sager,der er tale om fejl, der må karakteriseres som væsentlige ud fra enfærdselssikkerhedsmæssig betragtning? "Svar:
Jeg kan oplyse, at Færdselsstyrelsen ikke har ført en løbende statistik over vedtilsyn fundne fejl, der kan karakteriseres som væsentlige eller mindrevæsentlige ud fra en færdselssikkerhedsmæssig betragtning.Til brug for besvarelse af spørgsmålet har styrelsen gennemgået alle 298 tilsynforetaget i oktober 2008. Det fremgik heraf, at 19 pct. af tilsynene fik resultatet’C’ – ikke tilfredsstillende”. Af disse er over halvdelen – 54 pct. - givet for andreforhold end fejl på køretøjer. Efter en konkret gennemgang af oversete fejl påkøretøjerne, skønnes det, at knap 2 pct. af de 298 tilsyn medførte resultater,der kan karakteriseres som værende af væsentlig færdselssikkerhedsmæssigkarakter.Såfremt man antager, at oktober 2008 er repræsentativ for hele året og dermedrepræsentativ for alle foretagne syn, vil Færdselsstyrelsens vurdering indikere,at der ved under 2 pct. af alle gennemførte syn ved synshallerne er overset fejl,der kan karakteriseres som værende af væsentlig færdselssikkerhedsmæssigkarakter.Jeg kan desuden oplyse, at jeg har bedt Færdselsstyrelsen om i samarbejde medsynsbranchen at undersøge mulighederne for større åbenhed og størredifferentiering af tilsynsresultaterne.Med venlig hilsen
Lars Barfoed