Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
678693_0001.png
678693_0002.png
678693_0003.png
678693_0004.png
678693_0005.png
678693_0006.png
678693_0007.png
678693_0008.png
678693_0009.png
678693_0010.png
678693_0011.png
678693_0012.png
Talepapir til brug ved samråd i FolketingetsTrafikudvalg den 22. april 2009 - SpørgsmålAG og AHUdvalget har ønsket at drøfteFærdselsstyrelsens tilsyn medsynsbranchen.Spørgsmål AG lyder:” Ministeren bedes redegøre forFærdselsstyrelsens kontroller medsynshaller og omfanget af fejl, derkonstateres ved kontrollerne.”Lad mig indledningsvis kort beskrive,hvad et bilsyn er.Et syn er en teknisk kontrol af, at etkøretøj på synstidspunktet opfylderlovgivningens mindstekrav tilfærdselssikkerhed og miljø.
Side 2/2
Et syn er altså ingen garanti for, at etkøretøj på vejen ikke har fejl – det er tilstadighed ejerens ansvar at sikre, at deter lovligt, og det er også ejerens ansvarat vedligeholde køretøjet ved at udbedreopståede fejl.Svar påspørgsmål AG:
Der gennemføres årligt 1,4 millioner syni Danmark.Hvert år udfører Færdselsstyrelsensinspektører flere end 2.300 uanmeldtetilsyn ved de godt 300 synshaller her ilandet.Typisk vil en synshal få mellem 4 og 8besøg af Færdselsstyrelsen om året.Færdselsstyrelsen foretager enrisikovurdering af alle disse godt 300synssteder baseret på virksomhedens
Side 3/3
egne indberetninger om syn, tidligeretilsynsresultater samt klager fra borgere,myndigheder eller andresynsvirksomheder.Hertil kommer, at synsvirksomhederneto gange årligt uopfordret skal indsenderesultatet af virksomhedens internekvalitetsrapport (ledelsesevaluering) tilFærdselsstyrelsen, ligesomvirksomhedens kvalitetsstyringssystemén gang årligt bliver efterprøvet af enekstern, uafhængig kontrolinstans, somindberetter resultatet af besøget tilFærdselsstyrelsen.Såfremt en virksomhed i lyset af dissevurderinger kommer i søgelyset,foretager Færdselsstyrelsen målrettedetilsyn med virksomheden.
Side 4/4
Det betyder, at synsstedet besøgesvæsentligt hyppigere end andre, ogdermed kan en synshal risikereuanmeldt besøg flere gange ommåneden.Det vil således hurtigt afsløres, omkvaliteten af syn på det pågældende steder utilfredsstillende.Færdselsstyrelsens tilsynsresultater kanopdeles i tre niveauer:A: Ingen bemærkninger – der er ikkefundet fejl. Resultatet svarer til”Godkendt” ved syn af en bil.B: Anmærkninger – der er fundetmindre væsentlige fejl eller afvigelser(f.eks. en forkert justeret lygte,tilladelsen til syn er ikke ophængt
Side 5/5
synligt, mindre procedurefejl ellerfejlfortolkninger af bestemmelser).Resultatet svarer til ”Betinget godkendt”for en bil til syn, hvor ejeren skal haveudbedret fejlene, men ikke skal tilomsyn.C: Ikke tilfredsstillende – der er fundetén eller flere væsentlige fejl (f.eks.manglende kontrol af stelnummer,alvorlige procedurefejl ellerfærdselssikkerhedsmæssige fejl oversetved syn). Resultatet svarer til ”Kangodkendes efter omsyn” for en bil til syn.Synshallen skal altså også ”til omsyn”hos Færdselsstyrelsen.Det skal understreges, at en lang rækkeforhold ud over egentlige fejl på etkøretøj kan give et utilfredsstillende
Side 6/6
tilsynsresultat. Det vil sige, at en C-bedømmelse af en virksomhed ikkenødvendigvis er lig med, at der har væretnoget færdselssikkerhedsmæssigt galtmed de køretøjer, der er gået gennem etsyn i virksomheden.I 2008 blev der gennemført i alt 2314tilsyn ved synsvirksomheder, hvoraf 73pct. var tilfredsstillende, 10 pct. fikanmærkninger og 16 pct. var ikketilfredsstillende.De 16 pct. utilfredsstillende resultaterafspejler bl.a., at Færdselsstyrelsen hargennemført 137 målrettede tilsyn, hvisresultat i mange tilfælde er vurderetutilfredsstillende.Hertil kommer 156 tilsyn vedomsynsvirksomheder.
Side 7/7
Færdselsstyrelsens sanktioner modsynsvirksomheder, der ikke gennemførersyn tilfredsstillende, eranmodning om at bringe forholdenei orden,anmodning om en redegørelse fravirksomheden,advarsler i grove tilfælde ogi yderste konsekvens tilbagekaldelseaf tilladelsen til at foretage syn.Færdselsstyrelsen har i 2007 og i 2008tildelt henholdsvis syv og seks advarslertil synsvirksomheder og har hvert afdisse år tilbagekaldt tre tilladelser. Hertilkommer to for domstolene p.t.verserende sager om tilbagekaldelse.
Side 8/8
Det er således min opfattelse, at tilsynetmed bilsynsmarkedet generelt ervelfungerende og særdeles omfattende.Forbrugerstyrelsen har i sin redegørelsefor 2008 fremhævet synsmarkedet somet marked, der nyder stor tillid ogtilfredshed hos borgerne. Således varplaceringen af synsbranchen i 2008 påen samlet sjetteplads mod plads nr. 10 i2007 og plads nr. 16 i 2006.Dette viser efter min opfattelse, at denliberalisering af bilsynsmarkedet,regeringen gennemførte i 2005, måbetegnes som en succes.Jeg kan supplerende oplyse, at jeg harbedt Færdselsstyrelsen om i samarbejdemed synsbranchen at vurdere fordele ogulemper ved offentliggørelse af
Side 9/9
tilsynsresultaterne på de enkeltesynssteder. En arbejdsgruppe skalfremlægge deres anbefaling tilseptember.---------------Svar påspørgsmål AH:
Jeg vil gå videre med spørgsmål AH,som lyder:”Ministeren bedes redegøre for, hvordanhan vil sikre, at synshaller der lukkes afFærdselsstyrelsen på grund af gentagnefejl, ikke straks genåbner under nytnavn.”Lad mig med det samme understrege, aten indehaver af en synsvirksomhed, somer blevet lukket af Færdselsstyrelsen,ikke har mulighed for at starte en nysynsvirksomhed. Det samme gælder for
Side 10/10
synsvirksomhedens teknisk ansvarligeperson. Bestemmelserne omgodkendelse af synsvirksomheder tagerhøjde for en sådan situation.Færdselsstyrelsen har mulighed for atafvise en sådan ansøgning med denbegrundelse, at der er en nærliggenderisiko for, at virksomheden ikke vil blivedrevet på forsvarlig vis.I de enkeltstående tilfælde, hvor ensynsvirksomhed får tilbagekaldt sintilladelse og kort tid derefter genopstårunder samme navn, vil der være tale omet salg eller overdragelse til en andenpersonkreds.Forinden Færdselsstyrelsen givertilladelse til virksomheden igen,undersøges dens nye ejerforhold, ledelse
Side 11/11
og baggrund grundigt for at undgå, at desamme forhold gentager sig.Rigsrevisionensberetning:
Afslutningsvis kan jeg tilføje, at der i dagforventes offentliggjort en beretning fraRigsrevisionen om Færdselsstyrelsenstilsyn med branchen.(Hvis beretningen fra Rigsrevisionenikke er offentliggjort den 22. april 2009,indstilles det, at ministeren alenefremkommer med 1. afsnit og såledesblot orienterer om beretningen. Hvisberetningen – som ventet – eroffentliggjort, fortsættes med følgende):Beretningen forholder sig tildokumentationen for styrelsensudvælgelse af risikobetonede synsstederog til de anvendte parametre tilvurdering af kvaliteten ved syn.
Side 12/12
Der er i rapporten bl.a. givetFærdselsstyrelsen anbefalinger tilforbedringer af tilsynsarbejdet, ogstyrelsen har oplyst mig, at stort set alleanbefalinger allerede er igangsat.Styrelsen har i 2008 igangsat etkvalitetsprojekt, der bl.a. har til formålat styrke udvælgelsen af de synsadresser,der skal ses nærmere efter i sømmene,samt forbedre vurderingskriterier forsanktioner mod virksomhederne.Det er derfor min opfattelse, at derfortsat er tilstrækkelig fokus på devirksomheder, der behøver et grundigteftersyn for at efterleve reglerne.Tak.