Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato          27. november 2008

Dok.id       754788

J.nr.           004-U18-732

                       

  

 

Trafikudvalget har i brev af 29. oktober 2008 stillet mig følgende spørgsmål 79 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 79:

 

"Da det nu viser sig – jf. svar på (2007-08, 2. samling) TRU alm. del - spm. 1058, at det har endog meget lange udsigter med at indsætte et tilstrækkeligt antal tyske og svenske lokoførere i dansk togtrafik i et sådant omfang, at de vil kunne afhjælpe manglen på lokoførere, hvilke initiativer vil ministeren da tage for at afhjælpe den akutte mangel på lokoførere?"

 

Svar:

 

Den akutte mangel på lokomotivførere, der er hos DSB og andre operatører på nuværende tidspunkt, er desværre svær at løse på kort sigt. DSB benytter sig allerede af de muligheder, der er for at bruge de nuværende medarbejdere til overarbejde, og i den forbindelse har udnyttelsen af rådighedstjenester været høj. Herudover forsøger DSB at imødegå generne ved manglende lokomotivførere blandt andet gennem ombytning af tjenester og udskydelse af ferie. Derfor kan det være svært at se, hvordan de kortsigtede muligheder kan anvendes mere, end de gør i forvejen.

 

Til gengæld er der før sommer nedsat et branchedialogforum og et lokomotivførerudvalg, der skal forsøge at øge rekrutteringen på længere sigt. Herudover har Finansudvalget godkendt, at det bliver muligt i nødstilfælde at optage mindre end 16 elever på holdene på lokomotivføreruddannelsen, hvorved der kan være en konstant mængde af uddannede lokomotivførere; også i tilfælde, hvor tilslutningen til uddannelsesholdene ikke er så stor som normalt.

 

Der er således igangsat en række initiativer for at afhjælpe manglen på lokomotivførere i fremtiden.

 

I øvrigt medfører adgangskravene om, at man skal have enten en 9.-10. klasse

 

 

 

 

 

suppleret med en uddannelse indenfor el- eller smedefagene, en HTX eller matematisk studentereksamen, at rekrutteringsgrundlaget er smalt.

 

Disse krav er desværre indskrevet i overenskomsten mellem arbejdsmarkedets parter, og derfor er det arbejdsmarkedets parter, der har mulighed for at forbedre rekrutteringsgrundlaget til lokomotivføreruddannelsen. Det smalle rekrutteringsgrundlag giver anledning til stor bekymring, og jeg ser meget gerne, at der løsnes op for kravene til lokomotivføreruddannelsen.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed