Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
27. maj 2009004-u18-1004
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 22. april 2009 stillet mig følgende spørgsmål 786(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.Spørgsmål nr. 786:
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra Kim Sporring om metro city-rings konsekvenser for Assistens Kirkegård, jf. TRU alm. del - bilag 418."Svar:
Kim Sporring har i et brev med bilag rejst en række spørgsmål og fremsat enrække synspunkter på den kommende Metrostation på Assistens Kirkegård,som kommenteres i det følgende:Borgerrepræsentationen vedtog i 1989, at ca. 8 ha. af kirkegården, herunderden del af kirkegårdens afdeling G, hvor stationen skal ligge, skulle overgå tilpark. I overensstemmelse med Borgerrepræsentationens beslutning er begra-velser i dette område ophørt i 1999, og på nuværende tidspunkt indeholder om-rådet en række registrerede bevaringsværdige gravminder, et mindre antal ek-sisterende gravsteder samt gravrester fra tidligere begravelser i området.De eksisterende gravsteder håndteres af Københavns Kommunes Center forKirkegårde, mens gravrester fra tidligere begravelser håndteres af KøbenhavnsBymuseum.Ved årsskiftet til 2009 var der kun to gravsteder tilbage i området, hvor fred-ningstiden endnu ikke var ophørt. Det ene berøres ikke inden fredningstidenudløber i 2010, og hvis det andet ikke kan flyttes, vil der blive fundet en tekniskløsning, så gravstedet bliver liggende i anlægsperioden.Ud over disse to gravsteder eksisterer der ved årsskiftet til 2009 11 gravsteder,som opretholdes af familier, fonde og lignende. Af disse gravsteder er de 10nedlagt eller flyttet i forståelse med de pårørende. Arbejdet udføres af Køben-havns Kommunes Center for Kirkegårde.Som omtalt af Kim Sporring har der været foretaget begravelser på AssistensKirkegård i mange år (afsnit G blev etableret i 1806). Københavns Bymuseumhar opgjort antallet af tidligere gravsteder i området på baggrund af en belæg-ningsplan for kirkegården fra 1880, og er kommet frem til, at er 264 gravsteder,
der direkte berøres af anlægsarbejderne. I følge Bymuseet er der i alt sket 1235begravelser på de 264 gravsteder siden 1809, det må formodes, at store dele afresterne fra de tidligere begravelser allerede er fjernet eller er stærkt forstyrret iforbindelse med nye begravelser i hjemfaldne gravsteder.Herudover er der registreret 211 hjemfaldne gravsteder på det øvrige bygge-pladsareal. Her renses for evt. rester ned til 1 meter. Det vil sige at jorden overnormalt placerede kistebegravelser renses. Derefter udlægges et såkaldt signal-net.For så vidt angår de tilbageværende registrerede gravminder i det berørte om-råde, vil disse blive indsamlet og opbevaret af Center for Kirkegårde, som sene-re vil beslutte, hvor på Kirkegården disse skal placeres varigt.For så vidt angår den fredede graverbolig vil den indgå i det kommende anlæg,men i en lidt anden placering. Bygningen vil således ligesom gravminderne bli-ve bevaret for eftertiden.Med hensyn til den i dag tilgitrede åbning i den fredede kirkegårdsmur ud modRunddelen gælder, at denne i 1989-planen for områdets overgang til park erforudsat omdannet til en ny indgang til parken. Adgang til stationen vil skegennem denne nye indgang.Det er korrekt, som nævnt af Kim Sporring, at anlægsarbejderne på Cityringenvil berøre en række gaderum, pladser og grønne arealer. Dette er en følge af be-stræbelserne på i videst muligt omfang at undgå at ekspropriere boliger og ar-bejdspladser, uanset at anlægsarbejderne foregår i de tættest bebyggede dele afKøbenhavn. En placering, som nævnt af Kim Sporring, ved Jagtvej 69 er såle-des fravalgt, fordi dette ville nødvendiggøre ekspropriation af både boliger ogarbejdspladser.En placering under selve Nørrebros Runddel er vurderet urealistisk af trafikalegrunde, idet en sådan placering ville nødvendiggøre langvarig lukning af bådeNørrebrogade og Jagtvej, således at både biltrafik og helt centrale buslinier villeblive ramt i adskillige år under anlægsarbejdet.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Lars Barfoed