Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240 København K

Dato             20. november 2008

J. nr.           004-U18-000736

Deres ref.

  

 

Trafikudvalget har i brev af 29. oktober 2008 stillet mig følgende spørgsmål 78 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 78:

”Et stigende antal pendlere udnytter rejsetiden i tog/bus til at arbejde, hvilket muliggøres af, at der i stadig flere offentlige transportmidler er adgang til internettet. Pendlerbilisterne har som bekendt ikke de samme muligheder, og derved opstår der en samfundsmæssig gevinst skabt af de, der benytter busser og tog, og et tilsvarende tab skabes af pendlerbilisterne. Ministeren bedes derfor gøre rede for størrelsen af de samfundsøkonomiske omkostninger, der er forbundet med, at en konstant stigende mængde bilister af sikkerhedsmæssige årsager ikke er i stand til at arbejde under transporttiden, på samme måde som pendlerne i busser og tog er det.”

Svar:

Adgangen til at arbejde undervejs og muligheden for at koble sig på internettet er et godt argument for at bruge den kollektive trafik.

Dette må på linie med muligheden for at læse, slappe af eller andre aktiviteter undervejs formodes at indgå i transportkøbernes rejsemiddelvalg. Om fordelene i den enkelte rejsesituation også er tilstrækkeligt store til at opveje fordelene ved at benytte bil eller cykel, kan alene afgøres af brugeren ud fra en afvejning af behov og muligheder i den konkrete situation.

Med andre ord kommer mulighederne for at arbejde undervejs primært til udtryk gennem forbrugernes egne præferencer og valg af transportmiddel.

Det er ikke meningsfyldt at konkludere, at en konstant stigende mængde bilister af sikkerhedsmæssige årsager ikke kan arbejde undervejs – det har bilister jo aldrig kunnet, og derfor er der ikke tale om et samfundsøkonomisk tab herved.

 

Men man kan omvendt overveje, om det indeholder nogle afledte samfundsmæssige gevinster, som rækker ud over forbrugernes egne præferencer, at passagererne i den kollektive trafik i stigende grad får mulighed for at stå i forbindelse med den øvrige verden og arbejde med computer.

Jeg er dog ikke bekendt med, at der foreligger undersøgelser af om internetadgang under rejsen resulterer i stigende samfundsmæssig produktivitet, eller om passagererne blot udfører et arbejde og nogle aktiviteter, som de alligevel ville have foretaget på andre tidspunkter.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed