Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
12. maj 2009832083004-U18-990
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 15. april 2009 stillet mig følgende spørgsmål 765(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Benny Engelbrecht (S).Spørgsmål nr. 765:
"Ministeren bedes på baggrund af vedlagte artikel ”Nye bremsebelægninger påIC3-tog lugter ved hård opbremsning” fra Ingeniøren den 10. april 2009, rede-gøre for, om der planlægges at foretage uddybende undersøgelser af eventuellesundhedsskadelige effekter af røg fra bremsebelægninger, efter af afdelingsle-der Jørgen H. Olsen fra Kræftens Bekæmpelses Institut for EpidemiologiskKræftforskning erklærer, at han ikke er enig i, at dette er ufarligt."Svar:
Jeg har henvendt mig til DSB, som har oplyst at IC3, IR4 og flere andre tog erudstyret med automatisk klimaanlæg til regulering af temperaturen inde i to-get. Disse forsynes med luft, som tages ind fra siden af vognene.Under nedbremsning kan der trænge lugt med ind. Hvor meget lugt der træn-ger ind, afhænger af flere faktorer: hvor kraftigt der bremses, togets hastighed,vindforhold m.m. IC3 toget er dieseldrevet, hvilket gør, at man ikke kan genan-vende bremseenergien, som det er muligt på de elektriske IR4 tog. Derved bru-ges der mere bremsebelægning på IC3 ved opbremsninger.Generelt anvender alle europæiske baner lignende belægninger som DSB samtlignende klimasystemer. Her er der også mulighed for at lugt trænger ind i to-get - igen afhængigt af flere forhold såsom f.eks. togets udformning, hastighed,vindforhold m.m. Materialet som anvendes i bremsebelægninger på bl.a. IC3,IR4 m.fl. er i sammensætning mere eller mindre identisk, med det der anven-des på alle person- og lastbiler i Europa.Der er ikke nogen internationalt dokumenteret sundhedsrisiko ved anvendelseaf disse produkter. Alle bremsebelægningerne er leveret med officiel sundheds-attest, som er godkendt af EU.DSB medgiver imidlertid, at lugten fra bremsebelægningerne kan være gene-rende. DSB undersøger derfor i øjeblikket om klimaanlægget på IC3 og IR4 kan
sættes til at recirkulere luften under bremsning, svarende til den mulighed defleste biler har i dag, hvor klimaanlægget kan recirkulere luften.Jeg har ikke yderligere kommentarer til DSB’s redegørelse.Med venlig hilsen
Side 2/2
Lars Barfoed