|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            20. november 2008 J. nr.          004-U18-725  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 29. oktober 2008 stillet mig følgende spørgsmål 76 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Når Svendborgbanen sporombygges i perioden 30. maj til 9. august 2009, vil der med henblik på at sikre en mere stabil drift, da blive anlagt et dobbeltspor eller det fornødne antal krydsningsspor på den del af banen, der er årsag til mange forsinkelser, nemlig den enkeltsporede strækning mellem Svendborg og Stenstrup?"
Jeg kan oplyse, at det ikke indgår i Banedanmarks fornyelsesarbejder at udbygge jernbanen mellem Odense og Svendborg med ekstra spor. Banedanmarks fornyelsesaktiviteter omfatter opretholdelse af jernbanens funktionalitet og almindelig vedligeholdelse. En evt. udbygning ville i givet fald skulle indgå i den samlede politiske prioritering af, hvilke jernbaneudbygninger der bør gennemføres på landsplan.
Endelig kan jeg oplyse, at Svendborgbanen blev udbygget og moderniseret i 2003. Dengang blev hastigheden øget fra 100 km/t til 120 km/t, og der blev indført en ny køreplan med S-togslignende drift.
Lars Barfoed