Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             10. december 2008

Dok.id        754675

J. nr.           004-U18-730

  

 

Trafikudvalget har i brev af 29. oktober 2008 stillet mig følgende spørgsmål 75 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 75:

 

"Er en mulig nedlæggelse af banen Nykøbing F. - Gedser et led i regeringens strategi om at kanalisere mest mulig trafik over på en kommende bro over Femern Bælt?"

Svar:

 

Etableringen af den faste forbindelse over Femern Bælt har intet at gøre med en mulig nedlæggelse af banen Nykøbing F - Gedser.

Der kører i dag hverken national eller international jernbanegodstrafik på banen mellem Nykøbing F og Gedser. Femern Bælt-forbindelsen indebærer en styrkelse af jernbanen. Det gælder ikke mindst for godstrafikken mellem Skandinavien og kontinentet, som vil kunne spare ca. 160 km omvejskørsel via Storebælt og Jylland.

Ifølge trafikprognosen forventes Femern Bælt-forbindelsen også at indebære en styrkelse af persontogstrafikken. Det skyldes den kortere rejsetid og den større fleksibilitet, som Femern Bælt-forbindelsen vil give de rejsende, herunder udbygningen af jernbanestrækningen Ringsted-Rødby.

Jeg vil gerne understrege, at etableringen af Femern Bælt-forbindelsen ikke sker på bekostning af færgeoverfarten Gedser - Rostock, der vil bidrage til at klare den forventede vækst i trafikken i de kommende år.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed