Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
686512_0001.png
686512_0002.png
(TRU alm.del-Spørgsmål 746)

Spørgsmål nr. 746:

I fald Danpilots varslede takststigning på op til 300 pct. realiseres, hvilken effektkan dette da få for miljøet, såfremt de skibe der benytter sig af Danpilotstjenesteydelser, undlader at benytte Danpilot?

Svar:

Det bemærkes, at jeg på et samråd i Forsvarsudvalget den 30. april 2009 redegjorde for deudfordringer, som Det Statslige Lodsvæsen pt. står overfor. Der henvises til besvarelsen afspørgsmål nr. 743 fra Trafikudvalget, hvor kopi af mit talepunkt er vedlagt.Farvandsvæsnet har derudover i en udtalelse afgivet til besvarelse af spørgsmålet oplystfølgende:”Det følger af lodsloven, at der i danske farvande kan fastsættes lodspligt, når der måtte værebehov herfor af hensyn til bl.a. sejladssikkerheden, forebyggelse af fare eller hensyn til miljøet.Lodstilsynet har på den baggrund udstedt en bekendtgørelse vedrørende anvendelse af lods,hvori er anført de områder, hvor man af hensyn til førnævnte forhold har valgt at indførelodspligt.Det er dermed sikret, at der i de områder, hvor risikoen for sejladssikkerheden eller miljøetmåtte være størst, stilles krav om anvendelse af lods. En eventuel takststigning vil i disseområder derfor ikke medføre en ændring i antallet af skibe, der anvender lods, og der vil somfølge heraf heller ikke være en ændret effekt i relation til miljøet eller sejladssikkerheden.For de områder, hvor der ikke er fastsat lodspligt, er det vurderet, at skibenes sejlads heri ikkeudgør en særlig risiko for sejladssikkerheden eller miljøet. For disse områder vil der ved entakstregulering kunne forekomme moderate udsving i niveauet for anvendelse af lods, idettakstreduktioner vil kunne øge efterspørgslen efter lodsninger, mens takststigninger vil kunne fånogle skibe til at fravælge lods. Der skal dog her peges på, at konkurrerende lodserierseventuelt lavere priser vil kunne modvirke sidstnævntes udvikling. En eventuel effekt forsejladssikkerheden eller miljøet som følge af takstændringer vurderes derfor i disse områderumiddelbart som værende begrænset.Det skal endvidere bemærkes, at konkurrenceudsætningen af regionallodsningerne generelt setvurderes at medføre en kontinuerlig tilpasning og effektivisering af alle operatører på
Side 1/2
lodsningsmarkedet, herunder Det Statslige Lodsvæsen, der på både kort og lang sigt vurderesat være til gavn for såvel sejladssikkerheden som havmiljøet.”
Side 2/2