Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
686474_0001.png
(TRU alm.del-Spørgsmål 745)

Spørgsmål nr. 745:

I fald Danpilots varslede takststigning på op til 300 pct. realiseres, hvilken effektvil dette da have for de skibe, der benytter sig af Danpilots tjenesteydelser?

Svar:

Det bemærkes, at jeg på et samråd i Forsvarsudvalget den 30. april 2009 redegjorde for deudfordringer, som Det Statslige Lodsvæsen pt. står overfor. Der henvises til besvarelsen afspørgsmål nr. 743 fra Trafikudvalget, hvor kopi af mit talepunkt er vedlagt.Farvandsvæsnet har derudover i en udtalelse afgivet til besvarelse af spørgsmålet oplystfølgende:”Det Statslige Lodsvæsens eventuelle overgang til omkostningsbaserede takster forventes atindebære takstreduktion på nogle regionalruter og takststigning på andre. På nogle af ruternemed takststigning kan det tænkes, at andre lodserier vil tilbyde lods til en lavere pris end DetStatslige Lodsvæsen, hvilket vil reducere takstændringernes virkning på sejladsmønstret ved atholde takstniveauet nede.Nettoeffekten af de modgående bevægelser er vanskelig at vurdere. Det forventes dog, at eneventuel regulering af regionaltaksterne samlet set vil øge skibsfartens omkostninger til lodsningi danske farvande. Dette skal tillige ses i lyset af, at der i perioden fra 2001 frem til nu ikke erforetaget opregulering af taksterne som følge af den generelle pris- og lønudvikling. Derimodhar Det Statslige Lodsvæsen i 2003, 2004 og 2005 reduceret lodstaksterne med hhv. 4 pct., 4pct. og 2 pct., dvs. i alt ca. 10 pct. på alle typer af lodsninger, bortset fra tomandslodsninger.Det indebærer sammen med de forløbne 8 års prisstigninger i samfundet i øvrigt, atlodstaksterne i fastprisniveau gennemsnitligt er reduceret med mere end 25 pct. siden 2001.”
Side 1/1