Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
673403_0001.png
673403_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
Dato 24 . april 2009Dok.idJ. nr.004-u18-981Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 7. april 2009 stillet mig følgende spørgsmål 710(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Magnus Heunicke (S).

Spørgsmål nr. 710:

"Kan ministeren bekræfte, at de seneste ændringer af taxaloven kombineretmed kommunernes brug af selskabet Flextrafik har betydet, at taxaerne i demindre bysamfund er næsten helt forsvundet, og vil ministeren i densammenhæng tilkendegive, om han mener, at der er behov for en mere grundigevaluering af hele udviklingen på taxaområdet med henblik på at sikretaxabetjeningen i udkantsområderne?"

Svar:

I spørgsmålet tilkendegives en bekymring for udviklingen på taxiområdet iudkantsområderne.Jeg er enig i, at landtaxierne har en stor betydning i tyndt befolkede områder,og at landtaxierne i det hele taget bidrager til at gøre det attraktivt at boudenfor byerne.Det er derfor vigtigt, at der er fokus på at fastholde et velfungerendetaxierhverv i landdistrikterne og en tilfredsstillende taxibetjening i tyndtbefolkede områder.Når det er sagt, er det samtidig vigtigt at slå fast, at taxierhvervet – både ibyerne og på landet – ligesom alle andre virksomheder løbende skal tilpassederes virksomheder i overensstemmelse med udviklingen på markedet.De opgaver, som løses for det offentlige, skal typisk udføres af devirksomheder, som kan give de mest økonomisk fordelagtige tilbud. Deregionale trafikselskaber varetager ifølge trafikselskabsloven blandt andetopgaven med at stå for offentlig servicetrafik i form af almindelig rutekørselinden for trafikselskabets geografiske område.Både taxi- og busvognmænd kan deltage i et udbud af offentligekørselsordninger, der er åbne for alle, og kørslen kan udføres af busser, taxierog biler til max. 8 passagerer uden taxitilladelse, men med en særlig begrænset
tilladelse efter busloven. Taxierne og bilerne til max. 8 passagerer kører i såfald efter trafikselskabsloven og ikke efter taxiloven.Kommunalreformen har påvirket en lang række forhold i samfundet. Det erderfor vigtigt at skaffe et overblik over reformens konsekvenser på taxiområdet.Færdselsstyrelsen er i forbindelse med ændring af taxiloven i 2006 blevet bedtom at følge udviklingen på taxiområdet meget nøje efter kommunalreformensikrafttræden, og jeg kan i den forbindelse oplyse, at det er hensigten, atFærdselsstyrelsen sammen med andre involverede myndigheder og branchen iløbet af 2009 iværksætter en undersøgelse af kommunalreformenskonsekvenser for bl.a. taxibetjeningen i de tyndt befolkede områder.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Lars Barfoed