Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
672931_0001.png
672931_0002.png
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
23. april 2009827597TRM004-u18-997
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 2. april 2009 stillet mig følgende spørgsmål 708(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Magnus Heunicke (S).

Spørgsmål nr. 708:

"Begge spor mellem Næstved og Ringsted ombygges som bekendt netop nu og iperioden frem til 1. september, og af udbudsmaterialet fremgår det, at der kunskal bruges ca. 1.700 meter nye skinner, mens det på den resterende del afstrækningen er meningen, at de gamle skinner vil blive genbrugt. Ministerenbedes på den baggrund forklare, hvorfor man har valgt at genbruge skinnerne, istedet for at lægge et komplet nyt spor, og genanvende de gamle skinner andresteder i landet, når man ved, at tog på strækningen kun kan komme op på enhastighed på 160 km/t. Desuden bedes ministeren forklare, om valgene af den-ne løsning kan have betydning for den samlede tophastighed, der kan opnåsmellem destinationer på Sjælland, når Femern Bælt forbindelsen står færdig ogom ikke den valgte løsning således vil medføre, at strækningen Næstved-Ringsted vil udgøre en flaskehals."

Svar:

Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser:”Generelt har skinner en længere levetid end sveller, og skinner vil hyppigtkunne genanvendes. Mellem Ringsted og Næstved har skinnerne en meget be-tydelig restlevetid, hvorfor det ikke er teknisk eller økonomisk hensigtsmæssigtat forny skinnerne eller for den sags skyld at genanvende disse på en andenstrækning.Hastigheden er i dag 120 km/t mellem Ringsted og Næstved, men efter hastig-hedsopgraderingsprojektet vil hastigheden på strækningerne Ringsted-Næstved og Næstved-Vordingborg blive hævet til 160 km/t – men indtil videreforblive 120 km/t mellem Vordingborg og Rødby.Mange forhold er af betydning for strækningshastigheden, bl.a. signaler ogkurver. En fornyelse af skinnerne mellem Ringsted og Næstved ville derfor ikkei sig selv betyde, at hastigheden kunne hæves til mere end 160 km/t. Dette villekræve betydelige merudgifter til bl.a. en ny fjernstyringscentral i Nykøbing Fal-
ster samt yderligere forbedringer af sporets underbygning mellem Ringsted ogNæstved.Det er i forbindelse med opgraderingsprojektet blevet vurderet, at stræknings-hastigheden på 160 km/t er den optimale strækningshastighed. Strækningsha-stigheden vil ikke give anledning til flaskehalse mellem Ringsted og Næstved,idet der må forventes mange godstog, der kører langsommere end 160 km/t, påstrækningen efter etableringen af Femern forbindelsen.”
Side 2/2
Med venlig hilsen
Lars Barfoed