Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
16. april 2009004-U18-000977
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 2. april 2009 stillet mig følgende spørgsmål 707(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.Spørgsmål nr. 707:
" Ministeren bedes oplyse, hvad merprisen skønnes at blive, hvisjernbanestrækningerne København-Ringsted via Køge (nybygningsløsningen),Ringsted-Rødby og jernbanen på en kommende fast forbindelse over FemernBælt anlægges, så de er forberedt til, at der evt. på et senere tidspunkt kan kørehøjhastighedstog (300 km/t) på dem. Oplysningerne om merpriser bedes bådeangivet i et samlet tal for de 3 nævnte banestrækninger tilsammen og for de 3banestrækninger hver især."Svar:
Bestående banestrækninger lader sig ikke ombygge til kørsel med hastighederpå 300 km i timen. Hvis man ønsker at realisere tophastigheder på over 200km i timen, vil det normalt være nødvendigt at etablere nye banestrækninger.Nybygningsløsningen mellem København og Ringsted via Køge bliver forberedttil en tophastighed på 250 km i timen.For at etablere højhastighedstog med 300 km i timen, ville det være nødvendigtat etablere en ny banestrækning mellem Køge og Rødby med en ny bro overStorstrømmen. Der findes ikke overslag for omkostningerne ved en sådan bane.Men hvis jeg skal give en ide om en størrelsesorden, vil der - baseret på en-hedsomkostningerne fra København – Ringsted projektet - være tale om inve-steringer på omkring 20 mia. kr. Mellem København og Køge ville man blivenødt til at holde sig til de 250 km i timen i Nybygningsløsningen, hvad der jonok vil række, i betragtning af at togene formentlig vil skulle stoppe i Køben-havn.Jeg kan ikke med det korte varsel forholde mig nærmere til meromkostninger-ne ved at sikre hastigheder på 300 km på den faste forbindelse over FemernBælt.Med venlig hilsen
Lars Barfoed