Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
677086_0001.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
30. april 2009826585004-U18-976
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 1. april 2009 stillet mig følgende spørgsmål 702(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 702:

"Ministeren bedes gøre rede for, hvorfor Sydbanen - nu hvor Banedanmark er igang med et omfattende sporarbejde på strækningen - ikke opgraderes til 200km/t, men "kun" til 160 km/t, når dette alligevel skal ske, når anlægsarbejdetmed en fast Femernbælt-forbindelse igangsættes om få år."

Svar:

Det er ikke besluttet, at Sydbanen skal opgraderes til en hastighed på 200 km/ti forbindelsen med Traktaten mellem Tyskland og Danmark om en fast forbin-delse over Femern.I forbindelse med Femern Bælt vil omkostningerne og mulighederne for opgra-dering op til 200 km/t på Sydbanen blive undersøgt.Trafikstyrelsen og Banedanmark oplyser, at hastigheden på 160 km/t er tekniskog økonomisk optimal ud fra hensynet til den nuværende infrastruktur og tra-fikken på strækningen.Banedanmark oplyser videre, at mange forhold er af betydning for den maksi-male strækningshastighed, herunder kurver på strækningen, sporenes under-bygning, signalanlæggene og fjernstyringen.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed