Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
673338_0001.png
673338_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
24. april 2009826488004-u18-974
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 1. april 2009 stillet mig følgende spørgsmål 691(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 691:

"Ministeren bedes gøre rede for, hvorfor der ikke stilles et specifiktrettidighedskrav til DSB-First."

Svar:

I Trafikstyrelsens kontrakt med DSBFirst er indbygget flere økonomiske inci-tamentsstrukturer, således at DSBFirst belønnes eller straffes økonomisk af-hængigt af den præsterede regularitet.For det første kan DSBFirst opnå bonus eller bod afhængigt af den præsterederegularitet målt pr. døgnniveau. Reguleringen af kontraktbetalingen ved for-skellige regularitetsniveauer pr. døgnbasis fremgår af tabel 1.Tabel 1: Bonus og bod for Rettidighed Operatør DøgnBonus-/bodtrinRettidighed Operatør Døgn, %Fra og medBonustrin 4Bonustrin 3Bonustrin 2Bonustrin 1NeutraltBodtrin 1Bodtrin 2Bodtrin 3Bodtrin 4Bodtrin 599,098,598,197,797,396,996,596,095,099,098,598,197,797,396,996,596,095,0Til og ikke med+5,0%+3,0%+2,0%+1,0%Ingen regulering-1,0%-2,0%-3,0%-5,0%Følgende beregnede procentsats:-(5, 02( 95, 0Rettidighed Operatør Døgn ))%Bonus/bod: andel af vederlaget pr. måned
For det andet kan DSBFirst opnå bonus eller bod afhængigt af den præsterederegularitet målt i myldretiderne. Reguleringen af kontraktbetalingen ved for-skellige regularitetsniveauer pr. døgnbasis fremgår af tabel 2.Tabel 2: Bonus og bod for Rettidighed Operatør Myldretid (mandag-fredag, ekskl.helligdage, i tidsrummene kl. 6.30-9.30 og kl. 15.30-18.30)Bonus-/bodtrinRettidighed Operatør Myldretid, %Fra og medBonustrin 4Bonustrin 3Bonustrin 2Bonustrin 1NeutraltBodtrin 1Bodtrin 2Bodtrin 3Bodtrin 499,098,598,197,796,996,596,095,099,098,598,197,796,996,596,095,0Til og ikke med+1,0%+0,75%+0,5%+0,25%Ingen regulering-0,25%-0,5%-0,75%-1,0%Bonus/bod: andel af vederlaget pr. måned
Side 2/2
Endelig kan DSBFirst opnå bonus (men ikke bod), hvis den samlede regularitet(som følge af hele DSBFirst og Banedanmarks præstationer) når over et vist ni-veau. Reguleringen af kontraktbetalingen ved forskellige samlede regularitets-niveauer fremgår af tabel 3.Tabel 3: Bonus for Rettidighed TotalBonustrinRettidighed Total, %Fra ogmedBonustrin 2Bonustrin 190,085,090,0Til og ikkemed+0,5%+0,25%Bonus: andel af vederlaget pr. måned
Kontrakten er således opbygget, så den tilskynder DSBFirst til at levere denbedst mulige regularitet. Det er Trafikstyrelsens vurdering, at denne incita-mentsstruktur har en bedre effekt, end et specifikt rettidighedskrav ville have.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed