Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
25. maj 2009826483004-u18-980
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 1. april 2009 stillet mig følgende spørgsmål 686(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).
Spørgsmål nr. 686:
"Ministeren bedes gøre rede for, hvorvidt der tidligere er blevet lukket jernba-nestrækninger på grund af vejbyggeri. I givet fald bedes oplyst, hvor og hvorlænge de pågældende lukninger har fundet sted."
Svar:
Det tilstræbes ved større arbejder at tilgodese såvel jernbanetrafikken som vej-trafikken i størst mulig udstrækning, og der ses i denne forbindelse på intensi-teten af den berørte trafik samt på varigheden af eventuelle gener, der opstår.Der findes ingen fortilfælde med hensyn til kombinationen af anlægstekniskkompleksitet og antal berørte passagerer pr. dag svarende til Nordhavnsvej.Derfor er Banedanmark i dialog med Københavns Kommune om at reducerebehovet for sporspærring og for at reducere generne for passagererne. De aktu-elle sporspærringer skal i den sidste ende aftales ved en overenskomst med Ba-nedanmark.Der er kun få eksempler på, at banestrækninger er lukket på grund af vejbygge-ri. Ved Give skete en flytning af jernbanen som følge af etableringen af Lande-vej 338 for 4 år siden. Spærringen af banen ved Give var kortvarig, idet dennealene vedrørte omlægning af banen ved de 2 tilslutningspunkter. Den foregikover en weekend.Svendborgbanen blev lukket i to uger, da Vejdirektoratet udførte motorvejenmellem Odense og Ringe.Tilsvarende skete i forbindelse med sporombygning og opgradering af del-strækningen Århus-Ryomgård i 2. halvdel af 2004 kortvarige spærringer af deenkelte overkørsler.
Andre mindre eksempler stammer fra de forlængede nattelukninger i weeken-den, hvor der ombygges overkørsler.Med venlig hilsen
Side 2/2
Lars Barfoed