Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
21. april 2009004-u18-971
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 30. marts 2009 stillet mig følgende spørgsmål 676(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Benny Engelbrecht (S).Spørgsmål nr. 676:
"Ministeren bedes redegøre for, i hvilket omfang forbrugernes ulige adgang tilalternative/netbaserede betalingsformer er blevet vurderet i forbindelse medPost Danmarks udbud af finansielle tjenester på danske posthuse."Svar:
På baggrund af en udtalelse fra Færdselsstyrelsen, der har indhentetoplysninger fra Post Danmark, kan jeg oplyse følgende:Post Danmark har i henhold til Lov om Post Danmark A/S § 8 mulighed for at”indgå en eneforhandlingsaftale med et pengeinstitut om at stille de til enhvertid værende posthuse til rådighed for udførelsen af finansielle serviceydelser”.Post Danmark oplyser, at selskabet i 2008 gennemførte et offentligt udbud afeneforhandlingsaftalen, der er indgået for at bidrage positivt til økonomien iPost Danmarks postbetjeningsnet. Aftalen er omfattet af konkurrenceloven,som det fremgår af Lov om Post Danmark A/S, § 8, stk. 7. Udbuddetresulterede i, at Post Danmark valgte Danske Bank som fortsat partner. Ibegyndelsen af 2009 blev der mellem parterne indgået en aftale, der gælder foren treårig periode.Det er en del af aftalen, at alle kan gå ind på et posthus eller i en postbutik ogbetale regninger. Denne service er fastholdt uændret i den nye aftale.Kunderne kan i dag vælge frit mellem en lang række betalingsformer, hvorafbetaling på Post Danmarks postbetjeningssteder blot er en enkelt. For PostDanmark har det været en del af grundlaget for udbuddet af finansielletjenester på posthuse og i postbutikker, at der findes mange og varieredemuligheder for at betale regninger.Blandt de betalingsmuligheder, der er tilgængelige parallelt med betaling påPost Danmarks postbetjeningssteder, nævner Post Danmark følgendeeksempler:
Betaling af regninger, herunder indbetalingskort, via netbankBetalingsservice for faste, tilbagevendende opkrævninger (PBS)Betaling via betalingsmoduler på hjemmesider ved indkøb på nettet(hvor distancehandelen tidligere udsendte indbetalingskort tilefterfølgende afregning)Betaling via kuvertordning i egen bank/pengeinstitut. Alle regningerlægges i en konvolut, som sendes til vedkommendes pengeinstitut, somderefter sikrer betaling af de indsendte regningerBetaling af indbetalingskort ved kassen i egen bankfilial (ca. 2.000filialer, iflg. Finansrådets hjemmeside)Betaling via konto-til-konto overførsel. Dette er en mulighed for enhverborger. I 2003 vedtog Folketinget Lov om offentlige betalinger m.v. ogindførte hermed NemKonto. Loven bestemmer, at personer over 18 årskal have en NemKonto. Det betyder, at alle personer over 18 år i daghar en bank-/sparekassekonto og dermed mulighed for at overførepenge fra egen konto til en anden kontoPost Danmark etablerede den 1. januar 2008 en konvolutordning, hvoriborgere i landdistrikter via landpostbudet kan indsende deresregninger til betaling.
Side 2/2
Borgernes muligheder for betaling er således ikke begrænset til entenelektronisk betaling eller betaling på et af Post Danmarks postbetjeningssteder.Alle har mulighed for at vælge den betalingsform, der passer bedst til egensituation.Som det fremgår af mit svar på spørgsmål 546 (TRU alm. del) tegnerudviklingen i antallet af indbetalingskort, der ekspederes på Post Danmarkspostbetjeningssteder, da også et billede af, at øvrige betalingsformer er blevetvæsentligt udvidet. I 2003 var der således 31,9 mio. indbetalinger på PostDanmarks postbetjeningssteder, mens antallet af indbetalinger i 2008 varhalveret til 15,7 mio. stk.Med venlig hilsen
Lars Barfoed