Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
FolketingetTrafikudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
19. juni 2009Færdsels- og våben-kontoret2009-151-0274EHL40821
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 673 (Alm. del), som Folke-tingets Trafikudvalg har stillet til justitsministeren den 27. marts 2009.
Brian Mikkelsen/Anette Arnsted
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 673 fra Folketingets Trafikudvalg (Alm. del):”Kan ministeren fremsende statistisk materiale, der illustrererved hvilke hastigheder færdselsulykker typisk sker på motor-veje henholdsvis landeveje?”Svar:Justitsministeriet har indhentet en udtalelse fra Transportministeriet(Vejdirektoratet), som har oplyst følgende:"Vejdirektoratet, der indhenter oplysninger til brug for ulyk-kesstatistikken, modtager oplysninger fra politiet om denskønnede hastighed i forbindelse med trafikulykker. Der ertale om et subjektivt skøn fra politiets side.I det følgende omtales oplysninger om skønnede hastighederpå henholdsvis motorveje og landeveje.I følgende figur er vist procentandelen af køretøjer involvereti trafikuheld, hvor den skønnede hastighed ermindre end eller lig hastighedsgrænsenover hastighedsgrænsen, elleruoplystOplysningerne er fordelt på motorveje med hastighedsgrænsepå henholdsvis 110 km/t og 130 km/t samt øvrige statsvejemed hastighedsgrænse 80 km/t (landeveje).Hastighedsskøn i forbindelse med trafikulykkeri forhold til hastihghedsgrænsen90,080,070,060,0Andel i %79,076,280,8
Øvr. Statsveje 80 km/tMotorveje 110 km/tMotorveje 130 km/t
50,040,030,020,014,113,811,35,49,7
10,00,0Under eller lig grænse
9,7
Over grænse
Uoplyst
For landeveje er oplysningerne baseret på de seneste 5 års re-gistreringer (2003 – 2007). For motorveje er oplysningerne2
alene baseret på registreringerne for 2005 – 2007 pga. æn-dringerne i hastighedsgrænserne i 2004.”
3