Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
FolketingetTrafikudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
31. juli 2009Færdsels- og våben-kontoret2009-151-0274EHL40737
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 672 (Alm. del), som Folke-tingets Trafikudvalg har stillet til justitsministeren den 27. marts 2009.
Brian Mikkelsen/Anette Arnsted
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 672 fra Folketingets Trafikudvalg (Alm. del):
”Har ministeren gjort sig overvejelser om at ændre hastig-hedsgrænserne på landevejene for lastbiler og køretøjer medtrailere og campingvogne, idet disse køretøjers langsomme-re hastighed på landevejene ofte bremser den øvrige trafikog skaber farlige situationer?”Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Rigspolitiet, som har oplyst følgende:”Det fremgår af færdselslovens § 43, stk. 2, at for andre biler (endbusser, jf. stk. 1), hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg (lastbi-ler), og for vogntog bestående af en lastbil eller en bus, hvis tilladtetotalvægt overstiger 3.500 kg, og et registreringspligtigt påhængs-køretøj må hastigheden på andre veje end motorveje uanset § 42aldrig overstige 70 km i timen. I tættere bebygget område må ha-stigheden ikke overstige 50 km i timen, uanset om der er fastsat enhøjere lokal hastighedsgrænse.Af færdselslovens § 43, stk. 3, fremgår, at for biler med en tilladttotalvægt på ikke over 3.500 kg må hastigheden på andre veje endmotorveje uanset § 42 aldrig overstige 70 km i timen, hvis der ertilkoblet påhængsvogn, sættevogn eller registreringspligtigt på-hængsredskab, herunder campingvogn. Tilsvarende gælder for mo-torcykel, hvis der er tilkoblet påhængsvogn eller registreringsplig-tigt påhængsredskab.Det fremgår af Færdselssikkerhedskommissionens Nationale Hand-lingsplan af 7. maj 2007, at ”Det er internationalt og nationalt vel-dokumenteret, at der er en direkte sammenhæng mellem hastig-hedsniveau og antallet af dræbte og kvæstede i trafikken. Jo højerefart jo større ulykkesrisiko og desto alvorligere konsekvenser. Blotsmå ændringer i gennemsnitsfarten på to-fem pct. giver stor ef-fekt.”Det er på den baggrund Rigspolitiets opfattelse, at en ændring afhastighedsgrænserne for de nævnte køretøjtyper med stor sandsyn-lighed vil få en negativ effekt på trafiksikkerheden, hvorfor Rigs-politiet ikke kan anbefale en sådan ændring.”Justitsministeriet har endvidere indhentet en udtalelse fra Transportmini-steriet (Vejdirektoratet), der for så vidt angår hastighedsbegrænsningenfor små vogntog, jf. færdselslovens § 43, stk. 3, har oplyst følgende:
2
”Det er Vejdirektoratets vurdering, at en ændring i hastighedsgræn-sen for køretøjer med tilkoblet påhængsvogn, jf. færdselslovens §43, stk. 3, herunder campingvogn fra 70 km/t. til 80 km/t. på lan-deveje, vil betyde en forhøjelse af gennemsnitshastigheden for dis-se køretøjer. Dette vurderes alt andet lige at medføre en vis risikofor flere og alvorligere trafikuheld med påhængsvogne involveret.Det er i dag tilladt for personbiler med tilkoblet påhængsvogn her-under campingvogne at køre 80 km/t. på motorvejene. Ulykkessta-tistikken for årene 2004-2007 indeholder oplysninger om 304ulykker med personbiler med anhænger, herunder campingvogn, påveje, hvor hastighedsgrænsen var 80 eller 90 km/t. Af de 304 ulyk-ker var 144, eller omkring halvdelen, enten soloulykker eller fron-talkollisioner. I disse ulykkestyper var der i 27 tilfælde, eller lidtunder 20 %, direkte oplysninger om, at anhængeren kom i slinger.Hæves hastighedsgrænsen til 80 km/t. på landevej, vil der være ri-siko for, at der vil ske flere ulykker, hvor campingvognen kommeri slinger og der opstår risiko for, at eventuelle modkørende trafi-kanter vil påkøre campingvognen.”Justitsministeriet kan henholde sig til det, som Rigspolitiet og Vejdirek-toratet har anført, og har således ikke aktuelle planer om at tage initiativtil en ændring af reglerne på området.
3