Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
673140_0001.png
673140_0002.png
673140_0003.png
673140_0004.png
673140_0005.png
FolketingetTrafikudvalgetChristiansborg1240 København K
Civil- og Politiafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
23. april 2009Færdsels- og våben-kontoret2009-151-0274EHL40746+ bilag
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 671 (Alm. del), som Folke-tingets Trafikudvalg har stillet til justitsministeren den 27. marts 2009.
Brian Mikkelsen/Anette Arnsted
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]
Spørgsmål nr. 671 fra Folketingets Trafikudvalg (Alm. del):”Vil ministeren redegøre for, hvorfor Danmark er det enesteEU-land, der ikke anerkender, at busser, der er certificeret tilat køre 100 km/t, må køre 100 km/t i Danmark?”Svar:Justitsministeriet kan oplyse, at det fremgår af færdselslovens § 43, stk.1, at hastigheden for busser, hvis tilladte totalvægt overstiger 3.500 kg,aldrig må overstige 80 km i timen.Justitsministeriet kan henvise til ministeriets svar på spørgsmål nr. 18 af21. oktober 2002 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lovom ændring af færdselsloven (Motorvejshastighed, skærpet håndhævelseaf hastighedsgrænserne og andre initiativer til forbedring af færdselssik-kerheden) (L2 – bilag 12), hvoraf det bl.a. fremgår, at det sammenfatten-de er Færdselsstyrelsens opfattelse, at der trods en positiv sikkerheds-mæssig udvikling af busser gennem årene køretøjteknisk ikke er sikker-hedsmæssigt belæg for at hæve hastighedsgrænsen for busser til 100 km itimen. Kopi af besvarelsen er vedlagt.Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet enudtalelse fra Transportministeriet (Færdselsstyrelsen) om de maksimalehastighedsgrænser for busser i EU samt om, hvorvidt den sikkerheds-mæssige udvikling af busser kan begrunde en anden opfattelse end den,Færdselsstyrelsen gav udtryk for i 2002.Transportministeriet har oplyst følgende:”Færdselsstyrelsen har udarbejdet nedenstående opgørelseover de højest tilladte hastigheder for busser på motorveje iEuropa på baggrund af oplysningerne i Vejdirektoratets”Chaufførernes BusGuide 2007-2008”:
2
Maksimale hastigheder for busser i EuropaMaksimal hastighed for turistbusser uden anhænger på motorveje i europæiskelande.(Kilde: Chaufførens BusGuide 2007-2008)80 km/tDanmarkIrlandNorge90 km/tBelgienEstlandGrækenlandLetlandLuxembourgSverige100km/tFinland*Frankrig*Holland*Italien*LitauenPolen*PortugalSchweizSpanienTyskland*Ungarn*ØstrigBulgarienRumænienSlovenien110 km/t130 km/tSlovakietTjekkietStorbritanien
* Særlige krav (eks. Tempo 100-tilladelse)For EU-lande Malta og Cypern foreligger der ingen oplysninger.Til orientering er Norge og Schweiz taget med.
Det fremgår således, at Danmark, Irland og Norge har en hø-jeste tilladte køretøjbestemte hastighed for busser på 80 km/t.Af hensyn til at mindske antallet af overhalinger på motorve-je forekommer opretholdelse af en ensartet køretøjbestemtehastighedsgrænse på 80 km/t for busser, lastbiler, store vogn-tog og små vogntog i Danmark på motorveje hensigtsmæssig.Vedrørende bussers standselængde fremgår følgende af ske-maet nedenfor:Faktiske gennemsnitligestandselængde for bu sser sammenlignet med vogntogafhængig af hastighedFunktionslængdeStandselængdeForøgelse afstandselængdemeterBremselængdeForøgelse afstandselængde-1923%1
Deceleration
Funktionstid
Hastighed
meter
meter
VogntogBusserVogntogBusserVogntogBusser
8080809080100
0,50 5,75 11,1 42,9 54,10,25 6,50 5,6 38,0 43,50,50 5,75 11,1 42,9 54,10,25 6,50 6,3 48,1 54,30,50 5,75 11,1 42,9 54,10,25 6,50 6,9 59,4 66,3
meter
m/s*s
km/t
sek
-11
0
12
3
Hvis hastigheden er ens, for eksempel 80 km/t, standser enbus som gennemsnit på en ca. 19 % kortere strækning i for-hold til et lastbilvogntog.Hvis bussen kører med 90 km/t og vogntoget med 80 km/t,vil standselængden være den samme.Hvis bussen kører med 100 km/t og vogntoget med 80 km/t,vil bussens standselængde være ca. 23 % længere end vogn-togets.Busser udfører transport af personer. Det forekommer på denbaggrund sikkerhedsmæssigt begrundet at opretholde et for-spring i standselængde for busser.Konsekvenserne af at blive påkørt af en bus med 100 km/t iforhold til med 80 km/t er alvorligere, svarende til at bevæ-gelsesenergien er godt 50 % større ved 100 km/t i forhold tilved 80 km/t.Den øgede brug af høje busser (for eksempel dobbeltdækker-busser) medfører, at bussers væltningsstabilitet ved undvige-manøvrer falder, hvilket har særlig betydning, da risikoen forvæltning vokser med højere hastighed.I 2004 skete der to alvorlige uheld med danske busser i Tysk-land, hvor blandt andet høj hastighed var afgørende for uhel-denes alvorlighed. Ved et af uheldene optrådte udskridningog væltning. På baggrund af disse uheld stillede Danmarkkrav om ESC (elektronisk stabilitets kontrol, som modvirkerudskridning og væltning) på nye turistbusser fra 1. maj 2005.Blokeringsfri bremser har været et krav på nye busser siden1. april 1992. Blokeringsfri bremser modvirker udskridningunder opbremsning, men forkorter ikke bremselængden afbetydning.Busser skal ifølge fælles europæiske regler være forsynetmed hastighedsbegrænser, som skal være indstillet til højst100 km/t med henblik på at hindre kørsel med meget høje ha-stigheder.I praksis kører både lastbiler og busser noget over den højsttilladte hastighed på 80 km/t på motorvej.Færdselsstyrelsen finder på den baggrund ikke, at der – bort-set fra kravet om ESC fra 2005 – er sket væsentlig sikker-hedsmæssig udvikling af busserne siden 2002.”Som det fremgår af ovenstående udtalelse, er opretholdelse af en ensartethastighedsgrænse på 80 km/t for busser, lastbiler, store vogntog og små4
vogntog i Danmark på motorveje efter Transportministeriets opfattelsehensigtsmæssig, idet antallet af overhalinger på motorveje dermed mind-skes.Justitsministeriet kan i den forbindelse supplerende oplyse, at den gene-relle hastighedsgrænse på motorveje er 130 km i timen, jf. færdselslovens§ 42, stk. 2. Lastbiler og vogntog, herunder personbiler med trailer ellercampingvogn, må dog – ligesom busser, jf. ovenfor – højst køre 80 km itimen på motorvej, jf. § 43, stk. 4.Det er Justitsministeriets opfattelse, at antallet af hastighedskategorier påmotorveje har betydelig indvirkning på trafikafviklingen og i forlængelseheraf for trafiksikkerheden.En hastigheds grænse på 100 km i timen for busser vil indebære, at antal-let af hastighedskategorier stiger fra to (130 og 80 km/t) til tre (130, 100,og 80 km i timen), hvilket må forventes at indebære en ændring af trafik-rytmen og en stigning i antallet af overhalinger med en deraf følgendeforøget risiko for faresituationer og uheld.Justitsministeriet kan i den forbindelse oplyse, at spørgsmålet om defærdselsmæssige konsekvenser af at indføre en ekstra hastighedskategoripå motorvejene endvidere er blevet vurderet i forbindelse med behand-lingen af et beslutningsforslag (B 59) om forhøjelse hastighedsgrænsenpå motorveje for visse biler med campingvogne, som blev fremsat afmedlemmer af Socialdemokraterne den 10. januar 2006.Justitsministeriets besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende beslutnings-forslaget fra Folketingets Retsudvalg vedlægges til orientering. Som detfremgår, blev det også i den forbindelse antaget, at en ekstra hastigheds-kategori vil få negative konsekvenser for færdselssikkerheden.
5