|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            21. november 2008 Dok.id       753213 J. nr.          004-U18-731  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 27. oktober 2008 stillet mig følgende spørgsmål 67 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes gøre rede for, hvorfor det akutte beredskab med indsættelse af togbusser ikke fungerede tilfredsstillende, da der opstod tekniske vanskeligheder med S-togsdriften mellem Holte og Hillerød lørdag formiddag og middag den 25. oktober 2008."
Jeg har bedt DSB om at oplyse om indsættelsen af togbusser, og DSB oplyser følgende:
â€DSB skal indledningsvist beklage, skulle nogle passagerer have oplevet problemer omkring bustransporten i forbindelse med at togdriften til Hillerød blev indstillet om formiddagen den 25. oktober 2008.
DSB kan oplyse, at DSB efter at have modtaget meddelelse fra Banedanmark om fejl i fjernstyringscentralen den 25. oktober 2008 om morgenen, omgående bestilte togbusser. Arriva stillede indenfor en halv time efter DSB's bestilling med de første af 8 busser til at køre mellem Holte og Hillerød.
DSB sendte endvidere personale i form af S-togsrevisorer til bl.a. Holte, med henblik på at hjælpe kunderne, samt sørge for koordination af de indsatte busser. DSB's personale konstaterede ikke umiddelbart mangler i indsættelsen af togbusserne.
DSB skal dog medgive, at den usædvanlige situation med mange demonstranter ved Sandholmlejren, der medførte nogen ventetid før den første bus var fremme i Holte, ligesom vanskeligheden ved på kort tid at rekvirere flere end 8 busser, kan have været medvirkende til at nogle kunder har oplevet beredskabet utilfredsstillende.
Det er dog DSB's vurdering, at beredskabet i forbindelse med driftsproblemer generelt er velfungerende.â€
Lars Barfoed