Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
16. april 2009824723004-U18-970
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 27. marts 2009 stillet mig følgende spørgsmål 667(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.Spørgsmål nr. 667:
"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 25. marts 2009 fra NOAH-trafik, om en boret jernbaneforbindelse under Femern Bælt, jf. TRU alm. del -bilag 409."Svar:
Folketinget vedtog den 26. marts 2009 lov om projektering af fast forbindelseover Femern Bælt med tilhørende landanlæg i Danmark.Det fremgår af § 3, stk. 1, i loven, at den faste forbindelse over Femern Bæltprojekteres som en kombineret jernbane- og vejforbindelse bestående af endobbeltsporet, elektrificeret jernbane og en firesporet motorvej.Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, at der, før myndighedsgodken-delsen er påbegyndt, er enighed mellem Danmark og Tyskland om, at den fore-trukne tekniske løsning ud fra økonomiske samt udførelses- og driftsmæssigeovervejelser er en toetages skråstagsbro med vejanlæg placeret på øverste etageog jernbaneanlæg på nederste etage. Det fremgår endvidere af bemærkninger-ne til lovforslaget, at en sænketunnelløsning er det foretrukne alternativ.I forbindelse med de omfattende feasibility studier, der blev gennemført i1990’erne indgik 8 forskellige tekniske løsninger. Det gælder blandt andet torene jernbaneløsninger i form af en sænketunnel og en boret tunnel. Det frem-går af rapporten ’Femer Bælt-forbindelsen – Økonomiske undersøgelser’, derblev offentliggjort i august 1999, at gennemførelse af biltogsløsninger vil give etnettotab for samfundet som helhed i forhold til fortsættelse af den eksisterendefærgedrift. Jeg henviser i øvrigt til høringsnotat af 12. januar 2009 vedrørendeforslag til lov om projektering af en fast forbindelse over Femern Bælt med til-hørende landanlæg i Danmark.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed