Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
679082_0001.png
679082_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
4. maj 2009004-U18-969
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i mail fra 27. marts 2009 stillet mig følgende spørgsmål nr.666 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efterønske fra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 666:

" Ministeren bedes i forlængelse af sit svar på TRU alm. del - spm. 511 oplyse,hvilke konsekvenser den forventede vækst i transporten vil have fortransportsektorens samlede CO2 udslip i 2020."

Svar:

Infrastrukturkommission regner i sin fremskrivning af transporten med envækst i trafikarbejdet på 1,8 pct. per år. I en situation med uændretteknologitilvækst medfører det en tilsvarende stigning i CO2-udledningen.Energistyrelsen har imidlertid udarbejdet en basisfremskrivning, der tagerhøjde for allerede besluttede initiativer og en vis teknologi udvikling, sombeskriver udviklingen i CO2 frem mod 2020, jf. nedenstående figur, derkommer fra regeringens oplæg om bæredygtig transport og en bedreinfrastruktur fra december 2008.
Basisfremskrivningen viser, hvordan CO2-udledningen forventes at udvikle siguden yderligere initiativer, som det så ud i december 2008. Det grønne feltillustrerer effekten af nye tiltag, som nu bl.a. er besluttet med transportaftalenfra januar 2009.Det er vigtigt at have for øje, at figuren er en illustration af en potentiel CO2-udvikling og at den konkrete indfasning kan variere. Den endelige CO2-reduktion afhænger af den konkrete indførelse af eksempelvis kørselsafgifter ogudbredelsen af energieffektive teknologier som el-biler. Endelig skal detfremhæves, at der til langsigtede fremskrivninger knytter sig en vis usikkerhed,og at denne øges henover fremskrivningsperioden. Usikkerhederne knytter sigblandt andet til forudsætningerne i trafikvæksten samt pris- ogteknologiudviklingen.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Lars Barfoed