Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             26. marts 2009

Dok.id        823121

J. nr.           004-U18-964

                       

  

 

Trafikudvalget har i brev af 25. marts 2009 stillet mig følgende spørgsmål 656 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 656:

 

"Der har, i forbindelse med en spejlvending af stationen ved Marmorkirken (en

rykning af tunnelrøret til Store Kongensgade og med samme opgangssituation

som i det eksisterende projekt, blot spejlvendt) været nævnt en merudgift  på ca. 170 mio. kr. De nyeste oplysninger fra Metroselskabet angiver en merudgift på omkring 475 ‑ 500 mio. kr. til denne ændring. Hvorledes kan man forklare dette store beløb og divergensen til det tidligere oplyste? Er der tale om, at de 500 mio. kr. indeholder andre udgifter, eksempelvis uforudsete udgifter andre steder, end lige blot udgiften til flytning af tunnelrøret med 20‑25 meter?"

 

Svar:

 

Som det fremgår af svaret på spørgsmål 565 vil en placering af metrostationen i Store Kongensgade, spejlvendt om stationens hovedtrappe, indebære en forsinkelse af Cityringen på 1 ¾ - 2 år, dels som følge af en længere anlægsperiode, dels som følge af gennemførelsen af en ny VVM-procedure. De direkte anlægsomkostninger vil ved en sådan ændret placering blive 50-100 mio. kr. højere. Hertil kommer ekstra omkostninger til ledningsomlægninger og ekspropriationer på 75-100 mio. kr. samt omkostninger som følge af forsinkelsen af Cityringen på samlet ca. 400 mio. kr.

 

De i spørgsmålet omtalte ekstraomkostninger på ca. 170 mio. kr. stammer formentlig fra tidligere oplysninger om, at en placering af stationen mellem Store Kongensgade og Hindegade ville indebære ekstra anlægsomkostninger på ca. 175 mio. kr. Det blev i den forbindelse understreget, at der ikke i dette beløb var medtaget omkostninger til ekstra ledningsomlægninger og ekspropriationer eller omkostninger som følge af forsinkelsen af projektet.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed