Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             26. marts 2009

Dok.id        823121

J. nr.           004-U18-964

                       

  

 

Trafikudvalget har i brev af 25. marts 2009 stillet mig følgende spørgsmål 654 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 654:

 

"Hvor højt står grundvandet over slyngværket i normaltilstand, og hvor meget

ændrer grundvandsspejlet sig ‑ op og ned, indtil nu ‑ altså før udgravning til

stationen"

 

Svar:

 

Metroselskabet har oplyst:

 

Som bilag til svaret på spørgsmål 613 indgår dokumentet ”Frederikskirken, Vandspejlsforhold. Sammenstilling af eksisterende oplysninger, GEO projekt nr. 20267, Rapport 2, 2006-10-17”. Dette dokument er udleveret af Marmorkirkens rådgivere. Heri redegøres for tidlige målinger af vandspejlet omkring slyngværket, målt i fire boringer. Fra disse målinger kan det ses, at vandspejlet varierer lokalt.

 

I det Nordvestlige hjørne ved kirken varierer vandspejlet ca. 40 cm og er beliggende middel 1,1 meter over slyngværkets top.

 

I det Sydvestlige hjørne varierer vandspejlet mere end 1,5 meter. I perioder beliggende 0,6 m over slyngværket, i andre perioder beliggende mindst 0,9 meter under. (Boringen var tør)

 

I det Nordøstlige hjørne varierer vandspejlet ca. 1,5 m og er beliggende middel 0,8 meter over slyngværkets top.

 

I det Sydøstlige hjørne varierer vandspejlet mindst 1,2 meter og er beliggende middel 1 meter over slyngværkets top.

 

Selve boringerne er siden gået tabt. Det har vist sig umuligt at lokalisere dem. Herefter har Metroselskabet bestilt egne fundamentsnære boringer, som endnu ikke er afrapporteret.

 

Metroselskabet har målt vandspejlsvariationer ved kirkens trappe i den prøvegravning, der blev foretaget ved sakristiet ved det sydøstlige hjørne af trappen for at lokalisere og inspicere slyngværket. Her måles variationer på cirka 0,4 m fra højeste til laveste niveau. Middelvandstanden svarede til beliggenheden af slyngværkets top. Disse målinger stemmer overens med andre målinger i Metroselskabets boringer i området.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed