|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            26. marts 2009 Dok.id       823121 J. nr.          004-U18-964                         Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 25. marts 2009 stillet mig følgende spørgsmål 651 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Har ulykken i Køln givet, eller kan ulykken i Køln give, anledning til ændringer i planerne omkring metroÂstationen ved Marmorkirken? I bekræftende fald hvorfor er der ikke taget højde for de pÃ¥gældende ændringer i første omgang?"
Som det fremgår af svaret på spørgsmål 564, kendes årsagerne til hændelsen i Køln endnu ikke. Såfremt et af de mulige årsagsscenarier, der har været omtalt bl.a. i ugebladet Ingeniøren, viser sig at være rigtige, er der allerede ved forberedelsen af anlægget af Cityringen taget højde for sådanne hændelser.
Som det imidlertid ligeledes fremgår af ovennævnte svar, vil Metroselskabet nøje følge undersøgelserne af hændelsen i Køln og inddrage erfaringerne herfra i vurderingerne af de konstruktioner og arbejdsmetoder, som de kommende entreprenører på Cityringsprojektet foreslår. Dette vil bl.a. ske med henblik på at sikre, at eventuelle ekstra foranstaltninger, der måtte vurderes nødvendige som følge af erfaringerne fra Køln, kan medtages i projektet, inden de store anlægsarbejder påbegyndes i 2011.
Lars Barfoed