Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             26. marts 2009

Dok.id        823121

J. nr.           004-U18-964

                       

  

 

Trafikudvalget har i brev af 25. marts 2009 stillet mig følgende spørgsmål 649 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 649:

 

"Med henvisning til forrige spørgsmål, bedes ministeren besvare, hvorledes det

kan lade sig gøre at komme med tekniske indvendinger til noget (eksempelvis

VVM ‑ rapporten) som er fuldstændig uden teknisk indhold og teknisk

dokumentation. Kan man med rimelighed bebrejde Metroselskabet og

Transportministeriet den manglefulde tekniske dokumentation? Samtidigt bedes ministeren besvare, hvorledes det kan forholde sig, at offentliggørelsen af de tekniske undersøgelser/den tekniske dokumentation, kommer efter de

kategoriske beslutninger, eksempelvis den endelige placering af

station/stationsudgravning og tunnelrør ved Marmorkirken."

 

Svar:

 

Processen for Cityringsprojektet var, at staten og kommunerne sammen med Metroselskabet gennemførte et udredningsarbejde på et mindre detaljeret niveau, og på den baggrund skulle det efterfølgende verificeres, at det teknisk, økonomisk og miljømæsssigt var forsvarligt at anlægge Cityringen, herunder at placere en station ved Frederiks Kirke (Marmorkirken). At det er teknisk, økonomisk og miljømæsssigt forsvarligt at anlægge Cityringen er nu dokumenteret med dispositionsforslaget.

 

I øvrigt er VVM-rapporten ikke uden teknisk indhold eller dokumentation, men er tværtimod en udredning på over 220 sider, der grundigt belyser de miljømæssige forhold omkring gennemførelse af anlægsarbejderne og driften af Cityringen. VVM-rapporten er endvidere baseret på et omfattende teknisk udredningsmateriale, der har været tilgængeligt for offentligheden i debatperioden.

 

VVM-rapporten er imidlertid udtryk for det kendskab, som både myndigheder og selskab har til projektet på det tidspunkt, hvor den udarbejdes. Som det fremgår af hvidbogen, er der i debatperioden fremkommet mange kvalificerede indlæg i debatten, som har givet anledning til yderligere undersøgelser.

 

Et projekt af en størrelse som Cityringen undergår konstant evalueringer omkring evt. forbedringer og raffineringer, hvilket f.eks. også forholdene omkring stationen v/Christiansborg (Gammel Strand) er et eksempel på.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed