Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             26. marts 2009

Dok.id       

J. nr.           004-U18-962

  

 

Trafikudvalget har i brev af 25. marts 2009 stillet mig følgende spørgsmål 644 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 644:

 

"Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra husejerforeningen ved Olufsvej og Øster Allé om metro cityring, jf. TRU alm. del - bilag 397"

 

Svar:

 

Metroselskabet har oplyst:

 

Området ved Olufsvej vil ligge over den borede tunnel. Da boremaskinen på dette sted er på vej op mod stationen på Trianglen, vil tunnelen på denne strækning bryde igennem kalklaget og op i lag af grus og sand, således som nævnt i henvendelsen fra Steen Bastian.

 

Imidlertid er borede tunneler uden for kalken ikke usædvanlige, og kan håndteres uden problemer. Blandt andet har Metroselskabet erfaringer med boring under sådanne betingelser fra flere steder på den eksisterende Metro, uden at det gav anledning til skader på omgivelserne.

 

I Køln passerede tunnelboremaskinerne forbi arkivbygningen nogle måneder inden bygningen styrtede sammen, uden at dette gav problemer for arkivbygningen. Sammenstyrtningen af arkivbygningen skete således ikke i relation til tunnelboringen, men ved en åben grav (boks), hvor der skulle placeres et sporskiftekammer.

 

Metroselskabet er opmærksom på, at de gamle huse ved Olufsvej er dårligt funderede og derfor skrøbelige. Selskabet vil derfor have særlig opmærksomhed på dette område og blandt andet på forhånd træffe forberedelser til jordforstærkning, som kan gennemføres, såfremt der måtte vise sig behov herfor.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed