|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            25. marts 2009 Dok.id       J. nr.          004-U18-958  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 24. marts 2009 stillet mig følgende spørgsmål 640 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"I debatten om, hvorvidt der kan ske uheld i forbindelse med anlæggelsen af metro cityring ved Marmorkirken, henvises der ofte til, at der skete uheld i tunnellen mellem Sjælland og Sprogø i forbindelse med anlæggelsen af den faste forbindelse over Storebælt. På den baggrund bedes ministeren oplyse, hvor tæt der er blevet foretaget boreprøver ved anlæggelsen af tunnellen mellem Sjælland og Sprogø, ved anlæggelsen af tunnelforbindelsen til Peberholmen, ved anlæggelsen af den eksisterende metro og ved anlæggelsen af metro cityring."
På det tilsvarende tidspunkt i Storebæltsprojektet, det vil sige umiddelbart inden udbuddet, var der udført 44 boringer inden for et 200 meter bredt bælte. Bæltets længde er ca. 7,9 km.
Ved anlæggelse af Øresundsprojektets tunnel til Peberholm, blev der inden udbuddet udført ca. 30 boringer, hvoraf de 20 ligger i tunnelens linjeføring. Linjeføringens længde var ca. 3,8 km.
Ved den eksisterende Metro etape 1 og 2 blev der udført ca. 140 boringer på ca. 8 km. tunnelstrækning.
Langs Cityringens linieføring er der udført cirka 500 boringer. Tunnelens længde er 15,6 km. Desuden er der indsamlet arkivoplysninger om cirka 3000 boringer indenfor et 400 meter bredt bælte omkring Cityringens linieføring.
Lars Barfoed