Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             25. marts 2009

Dok.id       

J. nr.           004-U18-957

  

 

Trafikudvalget har i brev af 24. marts 2009 stillet mig følgende spørgsmål 639 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 639:

 

"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 15. marts 2009 fra Grete Gundelach, Frederiksberg vedr. metrocityringen, jf. TRU alm. del - bilag 394."

Svar:

 

Metroselskabet er opmærksom på den problemstilling, som nævnes i henvendelsen fra Grete Gundelach, om at bestående bygninger opført før bombardementet af ”Den franske Skole” kan have skader herfra.

Metroselskabet har tidligere i et svar til Grete Gundelach gjort rede for, hvordan projektet håndterer beskyttelse af nabobygninger til anlægsarbejderne.

Metroselskabet gennemfører en omfattende registrering af bygninger indenfor et 100 meter bælte, 50 meter på hver side af linjeføringen. Registreringen er afhængig af, hvad tunnelen skal bores i. Ved boring i kalk, som det er tilfældet mellem Frederiksberg Station og stationen ved Plantanvej, er der tale om visuel inspektion samt identifikation af bygninger med revner og sætninger i ikke uvæsentligt omfang. Stikprøver udvælges til fuld registrering og analyse.

Metroselskabet vil naturligvis inddrage kendskabet til de særlige forhold, der kan være gældende for bygninger i det nævnte område ved denne bygningsregistrering.

 

Hertil kommer, at Metroselskabet indenfor en zone på 400 m registrerer særlige bygninger, f.eks. kirker, og der opsættes målemærker, som anvendes til at følge bygningernes bevægelser både før og under anlægsarbejdet.

 

Henvendelsen til Trafikudvalget er aktualiseret af ulykken i Køln, og jeg henviser derfor til besvarelsen af TRU 564, som omtaler foreløbige spekulationer om, hvad der kan have været årsag til det skete, og gør rede for, dels hvordan Cityringsprojektet på væsentlige punkter adskiller sig fra projektet i Køln, og dels hvordan Metroselskabet, når resultatet af de igangværende undersøgelser foreligger, vil inddrage eventuelle relevante resultater i Cityringsprojektet fremadrettet.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed