Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             25. marts 2009

Dok.id       

J. nr.           004-U18-956

  

 

Trafikudvalget har i brev af 24. marts 2009 stillet mig følgende spørgsmål 638 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 638:

 

"Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra Eva Lindblad om metro cityring, jf. TRU alm. del - bilag 393. "

Svar:

 

Vedr. Metroselskabets studietur til Amsterdam har jeg ikke yderligere at tilføje til det, der fremgår af svaret på TRU 508.

Med hensyn til Eva Lindblad Pedersens andet spørgsmål om antallet af boringer ved Gammel Strand og undersøgelse af undergrunden kan det oplyses, at der langs tunnelstrækningen under middelalderbyen, dvs. fra Rådhuspladsen til og med Kongens Nytorv er udført 59 prøveboringer, heraf 17 boringer ved Gammel Strand.

 

Resultaterne af boringerne bekræfter de oplysninger, som generelt er tilgængelige om området. Under hele middelalderbyen findes Københavnerkalk. Kalken er dækket af Istidsaflejringer, som primært består af moræneler.

 

Eva Lindblad Pedersens tredje spørgsmål vedrører teknikken med sekantpæle, og her må jeg henvise til svaret på Trafikudvalgets spørgsmål 564 alm. del, hvori sekantteknikken er beskrevet.

 

Eva Lindblads Pedersen sidste spørgsmål omhandler inddragelsen af erfaringerne fra de to hændelser i Amsterdam og Køln samt undersøgelse af jordlag og grundvand.

 

For så vidt angår hændelsen i Amsterdam henvises til svaret på Trafikudvalgs spørgsmål 508 alm. del.

 

Hvad angår Køln henvises der til svaret på Trafikudvalgs spørgsmål 564 alm.del.

 

Hvad angår spørgsmålet om jordlag og grundvand kan det oplyses, at langs hele Cityringen vil Metroselskabet, når undersøgelserne er fuldført, have udført cirka 500 prøveboringer. Undergrunden vil blive yderligere undersøgt i forbindelse med tilrettelæggelsen af de store anlægsarbejder.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed