Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
668112_0001.png
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
14. april 2009821738004-U18-955
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 23. marts 2009 stillet mig følgende spørgsmål 635(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).

Spørgsmål nr. 635:

”Ministeren bedes be- eller afkræfte oplysninger i brev fra pendlertalsmandPoul Struve Nielsen af 19. marts 2009 (jf. TRU alm. del – bilag 375) om, at ”tog,som skal standse i Trekroner, har den laveste prioritet i DSB’s køreplan, da detypisk kommer fra Lille Syd eller fra Nordvestbanen, som begge er linjer, hvorenkeltsporede baner lægger op til forsinkelser”.”

Svar:

Jeg har kontaktet DSB, som har oplyst, at der ikke er nogen generel prioriteringaf visse tog over andre. Ved forsinkelser afgøres en eventuel prioritering af to-gene på baggrund af en konkret vurdering af den aktuelle situation. Der er enindbyrdes afhængighed mellem alle tog, som følger af kapaciteten på de enkeltestrækninger og materielmulighederne.I øvrigt kan det oplyses, at togene, der betjener Trekroner station, typisk ikkekommer fra Lille Syd. Der er således kun enkelte gennemgående morgentog fraNæstved over Køge til København. Derimod er det korrekt, at ca. halvdelen aftogafgangene, der betjener Trekroner station, kører til eller fra Nordvestbanen.I aftalen mellem regeringen, Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti, Sociali-stisk Folkeparti, Det Radikale Venstre og Liberal Alliance om en grøn trans-portpolitik af 29. januar 2009 er det besluttet, at Nordvestbanen skal gøresdobbeltsporet og opgraderes til kørsel op til 160 km i timen.Med venlig hilsen
Lars Barfoed