|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            25. marts 2009 Dok.id       J. nr.          004-U18-953  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 23. marts 2009 stillet mig følgende spørgsmål 628 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 22. marts 2009 fra Susanne Poulsen, vedr. etablering af metrostation ved Marmorkirken, jf. TRU alm. del - bilag 389."
Henvendelsen forekommer at være baseret på en misforståelse. Susanne Poulsen tror tilsyneladende, at der vil blive anvendt rammede spunsvægge ved anlæg af Cityringsstationen ved Marmorkirken.
Det fremgÃ¥r af henvendelsen, at Realea nu â€i stedet for spunsvægge vælger den mere nænsomme løsning, det er at bore huller ned i jorden og støbe beton ned i demâ€. Â
Det er præcis denne løsning, som vil blive anvendt ved anlægget af metrostationen ved Frederiks Kirke. Der har aldrig været tale om, at man ville ramme spunsvægge ned i forbindelse med anlægget af stationen.
Til orientering har Realea den 23. marts 2009 i forlængelse af en artikel i Berlingske Tidende den 23. marts 2009 oplyst Metroselskabet om følgende vedrørende udgravninger til kælder i.f.m. opførelse af ejendommen Tietgens Ærgrelse, Store Kongensgade 84 og Frederiksgade 2:
â€Byggeriet har ikke været sat i stÃ¥.
Realea har i forbindelse med projekteringen af kælderen besluttet at anvende sekantpæle i stedet for at spunse.
Realea har i det konkrete projekt på Tietgens Ærgrelse vurderet at sekantpæle er den bedste metode til i byggefasen at sikre en minimal belastning af de omkringliggende ejendomme og nærmiljøet.
Den ændrede metode har medført en længere projekteringsperiode.
Den nye metode er valgt pÃ¥ baggrund af boreprøver foretaget pÃ¥ grunden.â€
Lars Barfoed