|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            25. marts 2009 Dok.id       J. nr.          004-U18-946  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 23. marts 2009 stillet mig følgende spørgsmål 621 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Per Clausen (EL).
â€Kan ministeren, der jo er medejer af Metroselskabet med en andel pÃ¥ 41,7 pct., bekræfte oplysningerne i den vedhæftede leder fra Ingeniøren den 20 marts â€Lukket metroselskab selv skyld i panik og balladeâ€, om at Metroselskabet har givet teknikere fra Geoteknisk Institut forbud mod at udtales som om forholdene ved den planlagte metrostation ved Marmorkirken.â€
Svar
Forundersøgelser om Cityringens linieføring og placering af stationer er varetaget af Transportministeriet, Købehavns Kommune og Frederiksberg kommune med teknisk bistand fra Metroselskabet.
Forundersøgelserne resulterede i Udredningsrapporten fra 2005, som har dannet grundlag for såvel loven om Cityringen, vedtaget af Folketinget i juni 2007, som Københavns og Frederiksberg kommunes VVM-redegørelse med tilhørende offentlig debat og efterfølgende vedtagelse i Københavns Borgerrepræsentation og Frederiksberg kommunalbestyrelse i slutningen af januar 2009.
Under hele denne proces har Metroselskabet alene haft til opgave at bistå med teknisk rådgivning. Selskabet har således ikke haft en selvstændig rolle i forhold til offentligheden.
Som led i den tekniske forberedelse af anlægsarbejderne indledte selskabet sidste efterår en række møder med berørte naboer til disse arbejder. Foreløbig har selskabet afholdt ca. 170 sådanne nabomøder.
Metroselskabet har desuden på sin hjemmeside www.m.dk udførlige beskrivelser af byggeriet samt kontaktpersoner, som kan kontaktes om spørgsmål til byggeriet.
Når Cityringsprojektet er endeligt godkendt af de to kommuner og Transportministeren, jf. Cityringsloven, vil selskabet indlede en omfattende informationsproces med henblik på løbende at sikre anlæggets naboer såvel som byens øvrige borgere den bedst mulige information om projektet i alle dets faser samt give alle interesserede adgang til aktivt at søge yderligere information.
Jeg mener på den baggrund man langt fra kan konkludere, at Metroselskabet – eller processen omkring Cityringen – har været lukket.
Med hensyn til spørgsmålet om Geoteknisk Instituts muligheder for at udtale sig i den konkrete sammenhæng kan det oplyses, at det er en helt normal procedure, at rådgivere - i det omtalte tilfælde Geoteknisk Institut - ikke udtaler sig, men overlader dette til bygherren, som i dette tilfælde er Metroselskabet.
Lars Barfoed