|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            25. marts 2009 Dok.id       J. nr.          004-U18-944  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 23. marts 2009 stillet mig følgende spørgsmål 619 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra PB Action om metro cityring og stationsplaceringen ved Gammel Strand, jf. TRU alm. del - bilag 384."
I henvendelsen fra PB Action fremføres et synspunkt om, at der ikke er behov for en station ved Gammel Strand, hvorfor der foreslås en anden linjeføring, samt et synspunkt om, at de gamle huse ikke kan tåle, at der bygges en metro så tæt på dem.
Disse synspunkter har jeg også tidligere kommenteret på over for Folketingets Trafikudvalg i mit svar af 20. november 2008 på TRU 39. Af svaret fremgår det vedr. behovet for stationen:
â€Med hensyn til, hvorvidt der er behov for stationen, kan det oplyses, at det forventes, at stationen v/Christiansborg bliver den Cityringsstation, der næst efter skiftestationerne København H, Kongens Nytorv, Østerport, Nørrebro station og Frederiksberg fÃ¥r flest passagerer. Antallet af pÃ¥stigere forventes at blive i samme størrelsesorden, som for stationer, der i dag er blandt de 10 mest benyttede jernbanestationer i Danmark.†Det er sÃ¥ledes pÃ¥ ingen mÃ¥de pÃ¥vist, at der ikke er behov for stationen, hvorfor den alternative linjeføring, som i øvrigt ogsÃ¥ ville berøre mange gamle huse i Middelalderbyen, ikke er relevant.
Med hensyn til synspunktet om faren for skader på de gamle huse fremgik det af det ovennævnte svar:
â€Der udtrykkes i henvendelsen bekymringer for, om det vil være muligt og hensigtsmæssigt at anlægge en station pÃ¥ Gammel Strand. Bekymringen for sætninger af de gamle bygninger med henvisning til situationen ved et metrobyggeri i Amsterdam er i første omgang fuldt forstÃ¥elig, men Metroselskabet oplyser, at situationen i Amsterdam ikke direkte kan sammenlignes med situationen i København. Bl.a. er geologien i Amsterdam og geologien i middelalderbyen i København forskellige, hvilket er væsentligt. Metroselskabet oplyser endvidere, at der, inden man gÃ¥r i gang med byggeriet, foretages grundige forundersøgelser af omrÃ¥det omkring nabobygningerne til stationerne, sÃ¥ selskabet kender undergrunden og bygningernes fundering. I lighed med andre steder vil der ogsÃ¥ ved Gl. Strand blive opsat mÃ¥lepunkter pÃ¥ de omkringliggende bygninger, ligesom de bliver gennemgÃ¥et og fotoregistreret. Det skal gøre det muligt at overvÃ¥ge bygningernes bevægelser bÃ¥de før og under byggeriet. Konstant overvÃ¥gning vil gøre det muligt at gribe ind og standse anlægget, hvis der er det mindste optræk til, at bygninger kan blive beskadiget. Det kan endvidere oplyses, at stationen ved Gammel Strand har mange lighedspunkter med de eksisterende metrostationer pÃ¥ Kongens Nytorv og Christianshavns Torv. Begge ligger tæt ved pælefunderede gamle bygninger.â€
Da der også i henvendelsen henvises til ulykken i Køln, skal jeg henvise til mit svar på Trafikudvalgets spørgsmål 564.
Lars Barfoed