Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             25. marts 2009

Dok.id       

J. nr.           004-U18-944

  

 

Trafikudvalget har i brev af 23. marts 2009 stillet mig følgende spørgsmål 619 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 619:

 

"Ministeren bedes kommentere henvendelsen fra PB Action om metro cityring og stationsplaceringen ved Gammel Strand, jf. TRU alm. del - bilag 384."

Svar:

 

I henvendelsen fra PB Action fremføres et synspunkt om, at der ikke er behov for en station ved Gammel Strand, hvorfor der foreslås en anden linjeføring, samt et synspunkt om, at de gamle huse ikke kan tåle, at der bygges en metro så tæt på dem.

 

Disse synspunkter har jeg også tidligere kommenteret på over for Folketingets Trafikudvalg i mit svar af 20. november 2008 på TRU 39. Af svaret fremgår det vedr. behovet for stationen:

 

”Med hensyn til, hvorvidt der er behov for stationen, kan det oplyses, at det forventes, at stationen v/Christiansborg bliver den Cityringsstation, der næst efter skiftestationerne København H, Kongens Nytorv, Østerport, Nørrebro station og Frederiksberg får flest passagerer. Antallet af påstigere forventes at blive i samme størrelsesorden, som for stationer, der i dag er blandt de 10 mest benyttede jernbanestationer i Danmark.” Det er således på ingen måde påvist, at der ikke er behov for stationen, hvorfor den alternative linjeføring, som i øvrigt også ville berøre mange gamle huse i Middelalderbyen, ikke er relevant.

 

Med hensyn til synspunktet om faren for skader på de gamle huse fremgik det af det ovennævnte svar:

 

”Der udtrykkes i henvendelsen bekymringer for, om det vil være muligt og hensigtsmæssigt at anlægge en station på Gammel Strand. Bekymringen for sætninger af de gamle bygninger med henvisning til situationen ved et metrobyggeri i Amsterdam er i første omgang fuldt forståelig, men Metroselskabet oplyser, at situationen i Amsterdam ikke direkte kan sammenlignes med situationen i København. Bl.a. er geologien i Amsterdam og geologien i middelalderbyen i København forskellige, hvilket er væsentligt. Metroselskabet oplyser endvidere, at der, inden man går i gang med byggeriet, foretages grundige forundersøgelser af området omkring nabobygningerne til stationerne, så selskabet kender undergrunden og bygningernes fundering. I lighed med andre steder vil der også ved Gl. Strand blive opsat målepunkter på de omkringliggende bygninger, ligesom de bliver gennemgået og fotoregistreret. Det skal gøre det muligt at overvåge bygningernes bevægelser både før og under byggeriet. Konstant overvågning vil gøre det muligt at gribe ind og standse anlægget, hvis der er det mindste optræk til, at bygninger kan blive beskadiget. Det kan endvidere oplyses, at stationen ved Gammel Strand har mange lighedspunkter med de eksisterende metrostationer på Kongens Nytorv og Christianshavns Torv. Begge ligger tæt ved pælefunderede gamle bygninger.”

 

Da der også i henvendelsen henvises til ulykken i Køln, skal jeg henvise til mit svar på Trafikudvalgets spørgsmål 564.

 

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed