|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            25. marts 2009 Dok.id       J. nr.          004-U18-942  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 20. marts 2009 stillet mig følgende spørgsmål 617 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
â€Ministeren bedes tilsende udvalget kopi af den skrivelse, som Kulturarvsstyrelsen ifølge det oplyste har sendt til Metroselskabet om metro cityringen og samtidig bedes ministeren kommentere denne skrivelse.â€
./.
Kulturarvsstyrelsens henvendelse til Metroselskabet af 18.
marts 2009 vedlægges. I henvendelsen anbefaler Kulturarvsstyrelsen at
metrostationen ved Frederiks Kirke (Marmorkirken) flyttes til en anden
placering.
Anbefalingen er baseret pÃ¥ â€at kombinationen af en meget tung kirke og en dyb nedgravning umiddelbart op til kirkens fundament og indenfor kirkens trykzone udgør en betydelig risiko for Frederiks Kirkenâ€.
./.
Metroselskabet har besvaret dele af Kulturarvsstyrelsens
henvendelse med vedlagte brev af 20. marts 2009. Selskabet videresendte endvidere
Kulturarvsstyrelsens henvendelse til Transportministeriet, idet
stationsplaceringen ved Frederiks Kirke (Marmorkirken) er fastlagt i lov om en
cityring og selskabet derfor ikke inden for lovens rammer kan projektere med en
anden placering.
Projekteringen af stationen ved Frederiks Kirke er baseret på en omfattende ingeniørfaglig modellering af samspillet mellem metrobyggeriet og kirken. Denne modellering viser blandt andet, at trykket fra kirken på stationens konstruktioner er forholdsvist begrænset i forhold til det generelle jord- og vandtryk på konstruktionerne. Trykket fra kirken udgør således ikke nogen særskilt stor belastning af og dermed risiko for stationens konstruktioner. Jeg henviser til svaret på TRU 574.
Kulturarvsstyrelsens vurdering i brevet af 18. marts måtte derfor antages at være baseret på en anden ingeniørfaglig vurdering af trykforholdene ved den pågældende station.
./.
Transportministeriets departement bad derfor med vedlagte
brev af 20. marts 2009 Kulturministeriet fremsende den relevante dokumentation til
Transportministeriet, således at oplysningerne kunne indgå i Trafikudvalgets behandling
af sagen. Kulturministeriet videresendte med vedlagte brev af 23. marts forespørgslen
til Kulturarvsstyrelsen.
./. ./.
Kulturarvsstyrelsen har svaret Transportministeriet
med vedlagte brev af 23. marts 2009. Der indgår ikke elementer af en
ingeniørfaglig risikovurdering eller anden dokumentation i svaret fra
Kulturarvsstyrelsen.
Det fremgÃ¥r dog af svaret fra Kulturarvsstyrelsen, at styrelsen efterspørger â€en vurdering af risikoen af anlægsarbejdet i forhold til Marmorkirkenâ€. En vurdering af risikoen ved anlægsarbejdet er imidlertid allerede i dag et centralt element i Metroselskabets arbejde med denne og andre stationsplaceringer. Disse vurderinger er baggrunden for, at selskabet finder det fuldt forsvarligt at gennemføre anlægget af metrostationen ved Frederiks Kirke.
Der er således ikke i forbindelse med Kulturarvsstyrelsens svar tilgået ministeriet ny viden om risici i forbindelse med stationsplaceringen ved Frederiks Kirke.
Lars Barfoed