|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            25. marts 2009 Dok.id       J. nr.          004-U18-941  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 23. marts 2009 stillet mig følgende spørgsmål 608 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 20. marts 2009 fra Eva
Lindblad Pedersen, om konsekvenserne af metrobyggeriet i København, jf.
TRU alm. del - bilag 382."
Eva Lindblad Pedersen rejser i sin henvendelse til Trafikudvalget fem spørgsmål. Metroselskabets kommentarer hertil fremgår nedenfor.
Til de to første spørgsmål om inddragelse af erfaringer fra Amsterdam og Malmø kan Metroselskabet oplyse, at selskabet følger udviklingen og indsamler erfaringer fra udlandet, og i det omfang disse erfaringer måtte have en relevans for anlægsarbejdet på Cityringen vil dette indgå ved den endelige fastlæggelse af anlægsmetoden mv. Erfaringer fra såvel udlandet som fra anlæggelsen af den eksisterende Metro indgår allerede i forberedelsen af anlægsarbejdet på Cityringen.
Eva Lindblad henviser i sin skrivelse til, at der er flere beboere og ejere fra ejendomme omkring den eksisterende metro i tunnel, der begynder at klage over sætningsskader, revner mv. Metroselskabet er ikke bekendt med, at der flere beboere eller ejere, der klager.
Spørgsmålet om kørsel med lastbiler i byggeperioden er behandlet i VVM-redegørelsen og i den efterfølgende hvidbog. Det fremgår af VVM-redegørelsen, at det er vurderet, at det er muligt at tilrettelægge arbejdet på byggepladserne, så trafikarbejdet kan gennemføres forsvarligt med lastbiler. Der har været set på muligheden for transport med bane fra tunnelarbejdspladserne ved Vasbygade og i Nørrebroparken, men dette er ikke en mulighed på grund af kapacitetsbegrænsninger i banenettet i de tætte bydele. I forbindelsen med VVM-høringen blev der stillet forslag om særlige transportsystemer til transport af muck i tunnel eller i rørføring, men Københavns Kommune har i hvidbogen vurderet, at de miljømæssige fordele ved særlige transportsystemer ikke står mål med de miljømæssige og økonomiske konsekvenser af sådanne systemer. I forbindelse med den videre planlægning af Cityringen vil der fortsat være fokus på at begrænse lastbiltransporten til og fra byggepladserne og undersøge alternative løsninger hertil, herunder ses der på, om transport med slæbebåd og pram fra tunnelarbejdspladsen ved Vasbygade vil være en mulig og hensigtsmæssig løsning.
Trafikken med lastbiler vil som udgangsÂpunkt kun finde sted pÃ¥ hverdage i tidsrumÂmet 7-18. Kun i særlige tilfælde vil der blive transporter uden for dette tidsrum.
For så vidt angår Eva Lindblad Pedersens sidste punkt om sikkerheden for bygninger på gammel strand, vurderer selskabet, at det anlægsteknisk er fuldt forsvarligt at bygge en station ved Gammel Strand på en måde, som sikrer at de gamle bygninger ikke tager skade.
Lars Barfoed