Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
16. april 2009821094004-u18-940
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 20. marts 2009 stillet mig følgende spørgsmål 606(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Thomas Jensen (S).Spørgsmål nr. 606:
"Hvor mange af beboerne i de mindre stationsbyer på togstrækningen mellemSkjern og Århus, vil efter ministerens vurdering vælge den kollektive transportfra og vælge bilen til, når man går fra halvtime- til timedrift i de mindre stati-onsbyer?"Svar:
Fra december 2010 indføres der et regionalt lyntogssystem på strækningenHerning-Skanderborg. Dette betyder, at 7 mindre standsningssteder, der i daghar halvtimes drift i dagtimerne, fremover har time drift i dagtimerne. Der skersåledes ikke ændringer i standsningsmønstret mellem Århus og Skanderborgsamt mellem Herning og Skjern.Det skønnes, at det nye regionale lyntogssystem på strækningen Herning-Århus vil medføre, at ca. 70.000 nye passagerer vil benytte toget. Det ændredestandsningsmønster på de mindre standsningssteder på strækningen skønnesdog at bevirke en nedgang i passagertallet på ca. 20.000 passagerer. Samlet setskønnes det således, at det regionale lyntog kan bidrage med en netto-passagervækst på ca. 50.000 ekstra passagerer.Med det regionale lyntogssystem, vil den kollektive trafik hente væsentligt indpå den alternative rejsetid i biltrafikken. Bilen bliver således blot 13 % hurtigereend lyntoget mellem Herning og Århus, hvor forskellen i dag er næsten 40 %.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed