Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoJ. nr.Dok.id
16. april 2009004-u18-939821014
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 20. marts 2009 stillet mig følgende spørgsmål 605(TRU alm. del) efter ønske fra Per Clausen (EL), som jeg hermed skal besvare.Spørgsmål nr. 605:”Ministeren bedes oplyse antallet af forsinkede tog fra Malmö/Kastrup, hvor deforsinkede tog kører videre mod Helsingør, og hvorvidt forsinkelserne skyldesmaterielfejl, personalemangel eller eksterne faktorer”.Svar:Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafikstyrelsen, som har oplyst følgende:”Banedanmark har opgjort antallet af forsinkede DSBFirst tog i retning modHelsingør med tilhørende årsagsforklaring, i perioden efter DSBFirst overtogkørslen på bl.a. Kystbanen.
Forsinkede DSBFirst tog i retning mod Helsingør fordelt på årsagAnsvar
Årsag
Banedanmark Forsinkede tog i alt
Forsinkelser fra SverigeEkstern
Andre eksterne forholdForsinkede tog Ekstern i alt
MaterielforholdPersonaleforholdOperatør
Andre operatørforholdForsinkede tog Operatør i alt
Alle
Forsinkede tog alle ansvar i alt
Januar 2009
612
31937356
81200252533
1.501
Måned
Februar 2009 Marts 2009*
560
480
5254265250577
476
1191371499414083408
314
1.545
1.270
I alt
1.652
1.2701391.409
3374434751.255
4.316
* Data for marts er foreløbige og dækker kun perioden frem til og med d. 29-03-2009
Som det kan ses af tabellen, er antallet af forsinkede tog, der skyldes operatør-forhold, faldet siden starten i januar. Antallet af forsinkede tog, skal sammen-lignes med et samlet antal DSBFirst tog i retning mod Helsingør på 14.099 i pe-rioden, hvilket medfører, at i alt 9 pct. af togene har været forsinkede pga. ope-ratørforhold.Det skal bemærkes, at opgørelsen omfatter alle DSBFirst tog i retning mod Hel-singør, og ikke kun dem, der kommer fra Malmø/Kastrup, da det ikke er muligt
at adskille disse. Et tog er registreret som forsinket, hvis forsinkelsen er på 5:00min. eller mere”.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Lars Barfoed