Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             25. marts 2009

Dok.id       

J. nr.           004-U18-936

  

 

Trafikudvalget har i brev af 20. marts 2009 stillet mig følgende spørgsmål 602 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 602:

 

"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 17/3-09 fra Sortedamgruppen om miljø- og trafikmæssige konsekvenser ved Metro-byggeri i København, jf. TRU alm. del - bilag 378."

 

Svar:

 

SORTEDAMGRUPPEN stiller i henvendelsen spørgsmålstegn ved om placering af en tunnelarbejdsplads i Sortedams Sø er det rigtige valg og ønsker alternative løsninger overvejet.

Der har været arbejdet med placeringen af tunnelarbejdspladserne fra starten af det udredningsarbejde, som er gennemført i perioden 2002-2005 i et samarbejde mellem staten og de to kommuner, og som ligger til grund for den gennemførte lovgivning. I udredningsforløbet har forskellige lokaliteter for tunnelarbejdspladsen på den østlige del af Cityringen været vurderet, nemlig ved indgangen til Fælledparken ved Trianglen, ved Vibenshus Runddel og ved Larsens Plads.

Den valgte linjeføring og hensynet til at kunne gennemføre anlægsarbejdet så effektivt som mulig, hvilket også vil gøre perioden med gener fra anlægsarbejdet kortest, har betydet, at placeringen af tunnelarbejdspladsen i Sortedams Sø, (hvor den ligger sammen med en arbejdsplads for et sporskiftekammer med tilhørende ventilationsskakt, som under alle omstændigheder skal anlægges herfra) har vist sig at være den mest hensigtsmæssige.

Denne problemstilling og de miljømæssige konsekvenser af placeringen i Sortedams Sø har været grundigt behandlet i kommunernes VVM-redegørelse og den tilhørende hvidbog.

På baggrund af dette har Københavns Borgerrepræsentation enstemmigt indstillet til mig at godkende dispositionsforslaget for Cityringen, som indeholder en tunnelarbejdsplads i Sortedams Sø ved Øster Søgade.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed