Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             6. januar 2009

Dok.id        768335

J. nr.           004-U18-760

  

 

Trafikudvalget har i brev af 22. oktober 2008 stillet mig følgende spørgsmål 59 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

 

Spørgsmål nr. 59:

 

"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 21. oktober fra DTL,Belgium, vedr. ændring af Eurovignette direktiv, jf. TRU alm. Del – bilag 36."

Svar:

 

Det er regeringens overordnede holdning til ændringsforslaget vedr. Eurovignetdirektivet – som blev drøftet på Rådsmødet (TTE) den 9. december 2008, uden at der opnåedes enighed – at der skal være en passende balance mellem hensynet til mobilitet for gods og personer samt den internationale arbejdsdeling på den ene side og hensynet til transportsektorens påvirkning af miljøet på den anden side.

Hvad angår en eventuel trængselsafgift, arbejder regeringen for en trængselsafgift for lastbiler inden for rammerne af en generel trængselsafgift, der gælder for alle vejbrugere. Regeringen vil dog under alle omstændigheder stemme for, at det bliver muligt at indregne trængsel som en ekstern omkostning.

For så vidt angår kørselsrestriktioner, støtter regeringen en harmonisering af kørselsrestriktioner på fællesskabsniveau. En harmonisering af kørselsrestriktioner, således at tidspunkterne for kørselsrestriktioner for lastbiler bliver ensartede i EU-landene, vil gøre det lettere for vognmændene at planlægge deres kørsel i andre medlemslande. Kommissionen har tidligere fremlagt et forslag herom, som der ikke har kunnet opnås enighed om i Rådet, og spørgsmålet indgår ikke i forslaget til ændring af Eurovignet-direktivet.

Det gældende direktiv omfatter nu lastbiler på over 12 tons totalvægt. Fra 2012 vil det gælde for køretøjer over 3,5 tons totalvægt, med mindre det skønnes, at en udvidelse af vejafgiftssystemet til køretøjer med en totalvægt på mindre end 12 tons vil medføre betydelige negative konsekvenser for trafikafviklingen, miljøet, støjniveauer, trafikbelastningen eller folkesundheden, eller at det vil medføre administrationsomkostninger på mere end 30 % af de deraf følgende merindtægter. Denne regel er gentaget i forslaget til ændring af direktivet, og der er således ikke foreslået nogen ændring i denne henseende.

For så vidt angår øremærkning af afgiftsprovenuet til transportformål, er det et mangeårigt, grundlæggende dansk princip på transportområdet som på andre områder, at det er medlemsstaterne selv og ikke EU, der bestemmer, hvad et afgiftsprovenu skal anvendes til. Danmark har under forhandlingerne om ændringsforslaget tilkendegivet, at et kompromisforslag i form af en lignende hensigtserklæring, som den der findes i det gældende direktiv, om, at medlemsstaterne bør anvende et eventuelt afgiftsprovenu til formål, der fremmer bæredygtig transport og udvikling af alternativ transportinfrastruktur, kan accepteres.

Endelig vil jeg gerne understrege, at opkrævning af afgifter svarende til eksterne omkostninger i henhold til forslaget ikke bliver en pligt for medlemsstaterne - men en mulighed.

Regeringen har som bekendt den 8. december 2008 præsenteret et samlet transportpolitisk oplæg, som også indeholder overvejelser om en grøn omlægning af bilskatten, herunder for lastbiler. Regeringen vil i 2009 gennemføre nærmere analyser af den konkrete udformning af omlægning, inden den kan tage stilling til den konkrete udformning af en dansk ordning.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed