|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            25. marts 2009 Dok.id       J. nr.          004-U18-933  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 18. marts 2009 stillet mig følgende spørgsmål 588 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
"Ministeren bedes kommentere henvendelse af 16. marts 2009 fra husejerforeningen FAHVO vedr. udgravning til metrocityringen, jf. TRU alm. del - bilag 372."
Jeg har forelagt spørgsmålet fra metroselskabet, som har oplyst følgende:
â€Metroselskabet kan oplyse, at selskabet har takket ja til en invitation til at medvirke ved foreningen FAHVO’s generalforsamling den 23. marts 2009. Her vil selskabet orientere om de lokale forhold, og om hvordan hensynet til bebyggelsen hÃ¥ndteres i netop dette omrÃ¥de.
Â
Generelt gennemfører Metroselskabet omfattende jordbundsundersøgelser. I alt udføres der cirka 500 boringer. Metroselskabet gennemfører desuden en omfattende registrering af bygninger indenfor et 100 meter bælte, 50 meter på hver side af linieføringen. Registreringen er afhængig af, hvad tunnelen skal bores i:
Hertil kommer, at Metroselskabet indenfor en zone på 400 m registrerer særlige bygninger, f.eks. kirker, og der opsættes målemærker, som anvendes til at følge bygningernes bevægelser både før og under anlægsarbejdet.
Metroselskabet vil stille skærpede krav til entreprenørernes materiel og til udførelsen, især til tunnelboremaskinerne, deres betjening og til planlægningen af borearbejdet, således at der sikres en maksimal grad af beredthed, når boremaskinerne borer ind i områder, der kræver særlig opmærksomhed.
Hændelsen i Køln skete umiddelbart op til et dybtliggende sporskiftekammer. Olufsvej ligger ovenover en strækning med boret tunnel. Hændelsen i Køln er sÃ¥ledes ikke relevant i forhold til OlufsvejomrÃ¥det.â€
Lars Barfoed