Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
616858_0001.png
616858_0002.png
MINISTEREN
Samsø KommuneLanggade 1, Tranebjerg8305 SamsøAtt. Borgmester Carsten Bruun
DatoDok.idJ. nr.
26. november 2008751662004-u18-723
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Kære Carsten Bruun,Tak for din henvendelse til Trafikstyrelsen af 20. oktober 2008 om takststig-ningerne på Samsø-færgen.Dit brev er også sendt til Folketingets Trafikudvalg og indgår i et spørgsmål tilmig fra trafikudvalget (TRU 58, alm. del), og det er derfor mig, der svarer pådin henvendelse og ikke Trafikstyrelsen.Jeg kan forstå, at du er utilfreds med de varslede takststigninger på rutenSamsø-Kalundborg, som du mener er urimelige og til stor ugunst for Samsøserhvervsudvikling og befolkningsudvikling. Samtidig beder du om at få oplyst,hvilke muligheder der er for at bevare det hidtidige driftstilskud og dermed re-ducere det fremtidige takstniveau på ruten.Den kontrakt om færgebetjeningen på ruten Samsø-Kalundborg, hvor driftener trådt i kraft den 1. oktober 2008, er resultatet af et genudbud, hvor en forud-sætning var, at statens tilskud ikke ville blive forøget. Der var på tidspunktet forforberedelsen af udbuddet forventninger om, at et krav om takstnedsættelsersandsynligvis ville medføre et forøget tilskudsbehov, og derfor blev bl.a. dit for-slag om takstnedsættelser afvist.Udbudsmaterialet forud for den aktuelle kontrakt er på flere måder anderledesend grundlaget for den kontrakt, der udløb ved udgangen af september. I dengamle kontrakt var det således tilbudsgiver, der foreslog billetpriserne som endel af tilbudet. I den nye kontrakt er der i stedet fastsat lofter for, hvor høje tak-sterne må være for hver billettype. Loftet er fastsat sådan, at de eksisterendetakster på hver billettype blev beskrevet som værende den maksimalt tilladeligetakst på billettypen. Herved blev det sikret, at der på forhånd blev fastlagt kravtil takstniveauet, der samtidig blev sikret mod stigninger ud over nettoprisin-dekset.I den gamle kontrakt var der en olieprisklausul, efter hvilken operatøren(Samsø Linien) kunne overvælte den faktiske meromkostning ved indkøb afolie i forhold til et på forhånd givet niveau over på billetpriserne. I den nye kon-trakt er der ligeledes en olieprisklausul, men denne giver i højere grad operatø-ren incitament til at indkøbe olien til en optimal pris. Den ny olieprisklausulvirker desuden begge veje, dvs. at hvis den gennemsnitlige markedspris på oliepr. måned i et år falder til under et vist niveau, så reduceres taksterne, menstaksterne kan øges, hvis markedsprisen stiger til over et vist niveau.I forbindelse med Trafikstyrelsens seneste udbud besluttede Trafikstyrelsen, atudbudet skulle gennemføres som ét udbud med to ruter, nemlig Samsø-Kalundborg og Bøjden-Fynshav. Det gav anledning til at skabe en vis samord-
ning af takstsystemerne på de to ruter, der indgik i udbudet, nemlig Samsø-Kalundborg og Bøjden-Fynshav. Det betød bl.a., at operatøren fik friere ram-mer for at fastsætte børnealdersgrænsen, og at der blev sat fælles krav til, hvorstore mængderabatterne skulle være.I den gamle kontrakt var der ingen krav til, hvor stor mængderabatten på f.eks.et ti turs-kort skulle være i forhold til en tilsvarende enkeltbillet. Der har i denny kontrakt været behov for at fastsætte en minimumsrabat, hvilket også erblevet anbefalet af Samsø Kommune. Denne er fastsat til mindst 10 % pr. rejse iforhold til en tilsvarende enkeltbillet. Denne rabat er mindre end den hidtidigemængderabat for en bil med fører. Til gengæld kræves der i den ny kontraktmængderabat for børnebilletter, hvor der tidligere ingen mængderabat var.Jeg kan bekræfte, at prisstigningerne i januar 2009 sammenlignet med de pri-ser, der gjaldt fra 1. december 2003 er på ca. 40 %. Fra september 2008 til ja-nuar 2009 er der tale om en prisstigning på ca. 19 %. Denne prisstigning svarertil forudsætningerne i Trafikstyrelsens kontrakt med Samsø Linien og afspejlerstigningen i nettoprisindekset (knap 4 %) og det midlertidige oliepristillæg(15%).Du påpeger desuden, at Trafikstyrelsen har valgt at reducere kontraktbetalin-gen til ruten Samsø-Kalundborg med 50 %. Dette er ikke en aktiv beslutning,men et resultat af udbudet af færgebetjeningen fra 2008 til 2013. Kontraktbeta-lingen afspejler således Samsø Liniens tilbudspris i forbindelse med udbudet,som i øvrigt blev gennemført uden betydelige ændringer i udbudsvilkårene iforhold til den kontrakt, der udløb ved udgangen af september 2008.Jeg finder på det grundlag ikke, at der er anledning til at bevare det hidtidigedriftstilskud, ej heller som et grundlag for gennemførelse af takstnedsættelser.Jeg noterer mig i øvrigt, at Samsø Kommune ved brev af 30. januar 2002 med-delte, at man alligevel ikke ønskede at overtage ansvaret for varetagelsen affærgeoverfarten Samsø-Kalundborg, på trods af, at der med Samsø Kommunesopbakning allerede var udarbejdet et forslag til ændring af lov om kommunaludligning og generelle tilskud til kommuner, fordi Samsø Kommune frem tilmødet i kommunalbestyrelsen den 29. januar 2002 faktisk ønskede at overtageansvaret. Igen den 19. april 2006 meddelte Samsø Kommune, at man ikke øn-skede at overtage rollen som trafikkøber på ruten.Samsø Kommune har således i to omgange afvist at overtage ansvaret for atudbyde færgetrafikken. Såfremt Samsø Kommune havde overtaget trafikkøber-rollen, havde kommunen opnået fuld indflydelse på betjeningsomfang ogtakstniveauer mv., herunder også indflydelse på disponeringen af eventuelleudbudsgevinster.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Lars Barfoed