Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240  København K

Dato             23. marts 2009

Dok.id       

J. nr.           004-018-921

  

 

 

 

Trafikudvalget har i brev af 13. marts 2009 stillet mig følgende spørgsmål 573 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare:

 

Spørgsmål nr. 573:

 

"Ministeren bedes redegøre for, om Kommissionens grønbog vedr. transeuropæiske transportnetværk (TEN-T), jf. TRU alm. del – bilag 340, vil få nogen betydning for Danmarks muligheder for at modtage støtte fra EU til anlæggelsen af en fast forbindelse over Femern Bælt og i givet fald, hvilke konsekvenser, der vil være tale om."

Svar:

 

Grønbogen, der er et oplæg til diskussion om den fremtidige politik vedr. udviklingen af de transeuropæiske transportnetværk (TEN-T), indebærer ikke i sig selv konsekvenser for den fremtidige EU-støtte til Femern Bælt-projektet eller andre projekter.

For så vidt angår rammerne og mulighederne for fremtidig TEN-støtte til anlæggelsen af en fast forbindelse over Femern Bælt henvises til det grundnotat, som udvalget har modtaget vedr. Grønbogen.

Det fremgår heraf, jf. afsnittet ’Regeringens foreløbige generelle holdning’, at Femern Bælt-projektet vil kunne modtage støtte under alle de af Kommissionen anførte tre modeller for udviklingen af TEN-T (hvor model 1 indebærer en videreførelse af den nuværende ordning).

Alt andet lige vil model 2 (der indebærer en reduktion af TEN-T nettene til de prioriterede projekter, som Femern-Bælt projektet er et af) ved en snæver betragtning indebære de mest fordelagtige støttevilkår for en fast forbindelse over Femern Bælt.

Også model 3 (som udgør en kombination af de nuværende transeuropæiske transportnet og et geografisk defineret basisnet, hvori de prioriterede projekter, herunder Femern-forbindelsen indgår) – og som samlet set skønnes at være mest fordelagtig for Danmark - vurderes imidlertid at indebære gode muligheder for en fortsat høj EU-støtte til Femern-projektet, idet det anses for givet, at grænseoverskridende prioritetsprojekter som udgangspunkt fortsat vil blive tilgodeset med en betydelig TEN-støtte.

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed