Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240 København K

Dato             31. marts 2009

Dok.id       

J. nr.           004-U18-923

  

 

Trafikudvalget har i brev af 13. marts stillet mig følgende spørgsmål 569 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.

 

Spørgsmål nr. 569:

”Ministeren bedes kommentere materialet fra en deputation af borgere fra

Gundsømagle om tilslutningsanlæg 6 på Frederikssundmotorvejen, jf. TRU alm. del ‑ bilag 355”.

 

Svar:

Borgergruppen i Gundsømagle har udtrykt bekymring i forbindelse med etableringen af tilslutningsanlæg 6 på den kommende Frederikssundmotorvej, idet de frygter en voldsom stigning i antallet af biler gennem boligområder i Gundsømagle.

 

Vejdirektoratet har oplyst, at anlæg af motorvejen vil medføre en overflytning af trafik fra en del af det øvrige vejnet, først og fremmest fra Frederikssundsvej, men også fra en lang række af de trafikbelastede siveruter gennem de mindre bysamfund til motorvejen.

 

I Gundsømagle sker en omfordeling af trafikken som følge af tilslutningsanlægget. Det betyder, at der vil ske en aflastning af Holmevej og Gulddyssevej på hver 1.200 biler i døgnet, mens Østrupvej, som vil komme til at fungere som fødevej til motorvejen, vil få øget trafik på ca. 1.400 biler i døgnet umiddelbart øst for byen. Der vil ingen ændring ske i byen.

 

Ifølge trafikberegningerne i VVM-undersøgelserne vil tilslutningsanlægget ved Gundsømagle blive benyttet af 4-5.000 biler pr. hverdagsdøgn. Hvis der ikke etableres tilslutningsanlæg, vil en del af disse biler i stedet benytte tilslutningen ved rute 6 syd for Ølstykke, og resten vil i stedet benytte alternative lokale veje.

 

Med Hovedforslag 1 vil der desuden ske et fald i trafikken på mellem 1.200 og 1.700 biler i døgnet på Værebrovej i Jyllinge, der i borgergruppens materiale nævnes som en specielt belastet vej. Samtidigt vil der ske en forøgelse af trafikken på Jyllinge Parkvej, der er en af indfaldsvejene til Jyllinge, på knap 10 pct. eller ca. 1300 biler i døgnet.

 

 

 

I borgergruppens fremsendte materiale anbefales en undladelse af tilslutningsanlægget ved Gundsømagle. Der er ikke i VVM-undersøgelserne vurderet en variant af Hovedforslag 1 uden tilslutning ved Gundsømagle. Til gengæld er undersøgt en Linjeføring 1, som primært adskiller sig fra Hovedforslag 1 ved at gå nord om sommerhusområdet ved Østrup Holme, og som følge heraf ikke har tilslutning ved Gundsømagle.

 

I det fremsendte materiale sammenlignes Hovedforslag 1 med Linjeføring 1. Blandt andet sammenlignes beregningen af uheldseffekten, og Linjeføring 1 anføres som den sikreste løsning.

 

Som det fremgår af VVM-rapporten fra 2002, er det beregnet, at der spares flest uheld i Hovedforslag 1 med årligt 22,4 færre personskadeuheld, mens der med Linjeføring 1 spares 20,5 personskadeuheld. Det hænger blandt andet sammen med, at det manglende tilslutningsanlæg ved Gundsømagle betyder, at der i Linjeføring 1 ikke flyttes helt så meget trafik fra de eksisterende veje til den mere sikre motorvej.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Lars Barfoed