Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
668128_0001.png
668128_0002.png
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
14. april 2009004-u18-915
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 11. marts 2009 stillet mig følgende spørgsmål 563(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Pia Olsen Dyhr (SF).

Spørgsmål 563:

”Som opfølgning på svar på TRU alm. del - spm. 362, bedes følgende udsagnuddybet yderligere: "Til gengæld overhaler flere store køretøjer på motorvejs-strækninger umiddelbart efter forbudsstrækningerne, hvilket betyder dårligeretrafikafvikling og er muligvis forklaringen på, at der her sker flere personskaderend før". Herunder bedes oplyst, om der findes et tal for uheldsoverfrekvensenpå grænsen mellem 90 og 70 km/t strækningerne.”

Svar:

Ved forsøget med overhalingsforbud og forøget hastighedsgrænse for lastbiler,busser og køretøjer med påhængskøretøj blev der udlagt 10 forsøgsstrækninger,hvor der var overhalingsforbud for disse køretøjer i en del af døgnet. I undersø-gelsessammenhæng blev der desuden udlagt nogle ”nærstrækninger hen mod”forsøgsstrækninger med overhalingsforbud og nogle ”nærstrækninger væk fra”forsøgsstrækningerne. Desuden blev der udvalgt referencestrækninger på denøvrige del af motorvejsnettet til at beskrive den generelle udvikling i uheldsbil-ledet til sammenligning med nærstrækninger og forsøgsstrækninger. Det for-ventedes, at trafikanterne kunne ændre adfærd i forbindelse med kørsel pånær- og forsøgsstrækninger.Forsøget viste da også, at flere store køretøjer overhalede på vejstrækningerneumiddelbart efter forsøgsstrækningerne.Den samlede konklusion i forbindelse med uheldsomfanget er imidlertid, at derikke kan påvises nogen signifikant ændring på forsøgs- og nærstrækningerne iudviklingen af personskadeulykker eller materielskadeulykker, hverken i for-budstiden, uden for forbudstiden eller generelt for hele døgnet.Jeg kan i øvrigt oplyse, at der ikke i forbindelse med forsøget er udlagt motor-vejsstrækninger med de i spørgsmålet angivne hastighedsbegrænsninger.
Hvis der med spørgsmålet sigtes til, om der er beregnet uheldsfrekvenser forforsøgs- og nærstrækninger, kan jeg oplyse, at uheldsberegninger ikke er fore-taget på den måde i forbindelse med forsøget og heller ikke efterfølgende.Hvis der med spørgsmålet sigtes til den anden del af forsøget, hvor hastigheds-grænsen blev ændret fra 70 km/t til 80 km/t for lastbiler, busser og køretøjermed påhængskøretøj, kan jeg oplyse, at ulykkesanalysen ikke viser signifikanteforskelle i ulykkesudviklingen mellem lastbiler, busser og køretøjer med på-hængskøretøj og øvrige køretøjer inkl. busser på motorvejsnettet som helhed.
Side 2/2
Med venlig hilsen
Lars Barfoed