Trafikudvalget 2008-09
TRU Alm.del
Offentligt
Udkast
MINISTEREN
Folketingets TrafikudvalgChristiansborg1240 København K
DatoDok.idJ. nr.
3. april 2009814979004-u18-000917
Frederiksholms Kanal 27 F1220 København KTelefon33 92 33 55
Trafikudvalget har i brev af 11. marts 2009 stillet mig følgende spørgsmål 554(TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønskefra Per Clausen (EL).Spørgsmål nr. 554:
”Ministeren bedes gøre rede for, hvorfor Trafikstyrelsen har godkendt, atDSB-First siden den 11. januar 2009 har forøget rejsetiden mellem Københavnog Helsingør med 1 minut i dagtimerne, fordi der standses på den relativt pas-sagersvage Rungsted Kyst, mens ministeren og Trafikstyrelsen afviser (jf. svarpå TRU alm. del - spm. 404) at anlægge en station ved Hvidovre Hospital, hvorder er et betydeligt større passagerunderlag bestående af såvel lokale beboeresom ansatte, patienter og pårørende med relation til Hvidovre Hospital, idetder i svaret henvises til, at en station ved Hvidovre Hospital vil give en rejse-tidsforlængelse på 2-3 minutter.”Svar:
På foranledning af et politisk ønske i forbindelse med behandlingen af udbuds-køreplanen beregnede Trafikstyrelsen effekterne af at lade de hidtil gennemkø-rende Øresundstog standse ved Rungsted Kyst Station.Disse beregninger viste, at ulemperne ved den ekstra standsning er små i for-hold til den samlede trafik på Kystbanen mellem København og Helsingør, ogden indgik derfor i kravet til den første udbudte køreplan på Kystbanen.En standsning af togene ved mindre stationer i nærheden af København, somen eventuel station ved Hvidovre hospital, vil modvirke målet om et konkur-rencedygtigt kollektivt trafikprodukt. Dette gælder i særlig grad på en ny bane,som har trafikken mellem landsdelene og pendlertrafikken over de længere af-stande i fokus. Hertil kommer udgifterne til selve stationens etablering.
Med venlig hilsen
Lars Barfoed