|
|
|
Folketingets Trafikudvalg Christiansborg 1240 København K |
Dato            23. marts 2009 Dok.id       810545 J. nr.          004-U18-912  Â
|
|
Trafikudvalget har i brev af 3. marts 2009 stillet mig følgende spørgsmål 538 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Magnus Heunicke (S).
"Ministeren bedes redegøre for antallet af fejl i informationen til de rejsende i 2008 i det omfang, de er registreret, samt oplyse hvilke muligheder der er for, at lokalt personale på stationerne kan kontakte de nødvendige instanser for at få rettet og registreret eventuelle fejl på diverse skærme og i højttalerne, som der f.eks. var behov for på Næstved Station tirsdag den 3. marts 2009 kl. 13.30, hvor misvisende skærme oplyste om en ikke-eksisterende forsinkelse på afgangen mod København kl 13.19, og hvor fejlen ej heller blev rettet ved højttaleropkald, hvilket betød stor forvirring på perronerne og at flere derfor ikke nåede deres tog til skade for troværdigheden i den kollektive trafik."
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der oplyser følgende:
â€Banedanmark opgør antallet af pÃ¥virkede passagerer pr. dag som et udtryk for, hvor mange passagerer en fejl i informationsudstyret pÃ¥virker pÃ¥ en given station. Dvs. at den samme type fejl kan pÃ¥virke færre eller flere passagerer afhængig af stationens passagerantal. I 2008 var der 11.700 passagerer pr. dag, som blev pÃ¥virket af fejl i informationsudstyret.
Normalt vil fejlagtige trafikinformationer blive rapporteret til fjernstyringscentralen, som via højttaleropkald kan informere passagererne og foranledige fejlen udbedret.
Ã…rsagen til den fejlagtige trafikinformation pÃ¥ Næstved Station skyldtes et kabelbrud, der medførte, at medarbejderne pÃ¥ fjernstyringscentralen i Nykøbing Falster mistede muligheden for fjernstyring af signalerne og for at afgive højttalerinformation. Det medførte, at medarbejderne manuelt skulle sørge for signalerne pÃ¥ den berørte strækning, og derfor beklageligvis ikke fik tilrettet informationsskærmene manuelt. â€
Jeg kan endvidere oplyse, at trafikinformationens kvalitet har høj prioritet, og med Trafikaftalen for 2007 og Trafikaftalen for 2008 har Banedanmark fået midler til at udskifte nedslidt informationsudstyr i hele landet. Dette arbejde pågår i øjeblikket og afsluttes i 2010.
Lars Barfoed